6 dec. 2015

Lucka nr.6 -Min mamma, min stora inspiratör!


Sjätte december, andra advent och Finlands självständighet.
En dag med många titlar. Och dagen till ära så räckte sonen fram en löpare i de finska färgerna, tillverkad på skolans handarbetstimmar. Som gjord att ligga under adventsljusstaken en dag som denna.



På självständighetsdagen i Finland hör det ju till att lyfta fram framgångsrika och betydelsefulla personer i vårt fosterland. 

En person som har betytt och ännu betyder otroligt mycket för mig,
i mångt och det mesta, är min mamma! 
Bl.a så "rår hon för" ;) att jag är den handarbetsperson jag är idag.
På den tiden när jag såg dagens ljus för första gången, så jobbade hon som sömmerska och sedan dess har hon inspirerat mig att göra fina saker med händerna. Kanske inte så mycket på så sätt att hon har suttit bredvid och noggrant instruerat mig, utan snarare kanske att jag har betraktat hennes arbete och lärt mig den vägen.
Jag växte upp kan man väl säga bredvid hennes symaskin. Hon och jag i arla morgonstund när pappa åkt i väg till jobbet. Hon böjd över maskinen för att få tanternas kläder klara i tid. Och på en liten pall bredvid satt jag, och för hand sydde kläder åt barbie.
Utöver sömnad så har det varit virkning, stickning, vävning, broderi, och allt där emellan. 
Ännu idag delar vi vårt stora gemensamma intresse för handarbete. Vi byter mönster, åker på garnshoppingutfärder, en och annan mässa har vi besökt, men framförallt så fortsätter hon att vara min stora inspiratör.




Här ett lite axplock av det som hon hade på lager
 när jag besökte henne för någon dag sedan. 






Utöver att vara duktig på handarbete så är hon en hejare på att motionera. Här på bilden stegar vi oss fram i den lappländska terrängen i Ruka. Jag kan lova att hon definitivt har fler motionspass i veckan än vad jag själv har. 


Senare i kalendern skall ni få se ett sängtäcke som min mamma har sytt, som verkligen är något utöver det vanliga. Så häng med!

Önskar alla en skön självständighetsdag. 
Höjdpunkten är väl de vackra klänningarna på balen :)


3 kommentarer:

  1. Hej Catarina!
    Grattis till er självständighetsdag:) Mina föräldrar har varit tillsammans i 62 år idag. De träffades just den här dagen. Det passar ju bra i och med min mamma är från Finland;)
    Så mysigt det var att läsa om hur du tillbringade så mycket tid med din mamma när du var liten:) Såååå mycket vackert hon stickat och virkat. Det syns och märks var du fått din inspiration från:)) Din mamma är väldigt duktig också och verkar vara en riktig "krutgumma" precis som min;)

    Så gulligt av din son att ge dig en löpare med Finlands färger:)) Ska han också bli lika duktiga som ni är?:)

    Ha nu en fortsatt fin dag:))
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  2. Nu vare frusinoppona.

    SvaraRadera
  3. ja det va inte lite vad B har stickat/virkat fram ;O)).. Men hon är ju duktig..precis som du.. Jag fick mitt handarbetsintresse av min mormor...hon satt jämnt o sydde nått(korsstygn el annat).:Min mamma har stickat o stickar än..mest yllesockor som karlarna får..;O) oxå bra.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...