13 dec. 2015

Lucka nr.13 -finaste Lucian, min mommo.


Om min mormor hade levt idag så hade hon varit en klar kandidat för årets mommolucia.

Jag minns min mommo som en av de snällaste personer som levat på denna jord. Aldrig ett ont ord om någon, eller att hon skulle ha höjt rösten åt oss barnbarn när vi var där. Hon gjorde aldrig något stort väsen av sig, vilket hon kanske hade haft orsak till ibland. 

Sju barn har hon fött och uppfostrat, under en tid när bekvämligheten i ett hushåll var allt annat än just bekväm. 

Hon gjorde världens godaste köttbullar. Minns ännu hur lök och kryddpeppardoften spred sig i stugköket när stekpannan var i gång på spisen. 
Däremot var jag inte lika förtjust i hennes stora kastrull med klimpsoppa,(säkert också supergott för de som gillar klimpsoppa) Den kokades för att räcka en hel vecka. Om man då råkade komma på övernattningsbesök, just när kastrullen drogs av spisen, så behövde man inte fundera två gånger vad som skulle serveras under den några dagar långa vistelsen. Men att knata över maten, det fanns inte på kartan. Aldrig! Man åt det som serverades.

Förutom att ta hand om en stor familj, jordbruk och hushåll, så var hon en hejare på att handarbeta. 
Hon virkade. Hon stickade. Hon vävde. Hon broderade. Ja allt....

Under sitt handarbetande liv så virkade hon åtskilliga sängöverkast. 
Det var till dubbelsängar åt alla sju barnen. 
Sen blev det barnbarnens tur att få varsitt. Och vi var 13 st. 
Utöver det har hon ju virkat något på egen säng och ja, jag vet inte alla.

Alltså ärligt, hur många får helst ihop till ett virkat sängöverkast idag. 


 Den här bilden på min mommo med sin virkning i famnen
 är en av de finaste bilder jag har i min ägo. 
På baksidan står det. 
"Mor Valborg i jobbet"



Här ses två av de många virkade sängöverkast som hon har gjort. 
Fiskargarn var vad som gällde. 

Jag tror att täcket nedan med smala remsor, kanske var det sista som hon gjorde, för jag vet att min mamma har gjort det klart.






3 kommentarer:

  1. Hon va dukti,tänk att dagarna räckte till, nu var di ju bara fö kort,å vi trycke på maskinan it uträtta så mytji

    SvaraRadera
  2. Jag har ett virkat dubbeltäcke med samma mönster som bild ett. Det var Betty-mommo som lagt ner sina timmar och tankar på det.

    SvaraRadera
  3. Hej Catarina!
    Så fint du skriver om din älskade mommo:) Vilka härliga minnen du har från henne:)Så vackra sängöverkast hon har virkat:)
    Fint foto du har på henne när hon arbetar:)) Nä, idag är det nog inte så många som virkar sina sängöverkast.

    Må så gott vännen
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...