1 dec. 2015

Lucka nr.1 -Stickade julgransbollar



 Stickade julgransbollar, eller kulor vilket som, är ju absolut ingen nyhet. Men visst är dom väl lika fina ännu som när dom slog igenom för något år sedan. Då var dom ju väldans populära, idag vet jag inte så säkert. Men här hänger dom i alla fall kvar. Och tanken har faktiskt slagit mig att jag gärna kunde sticka några fler utöver dom jag redan har. 
Dessa har jag, förutom att sticka åt mig själv även gett som små presenter åt andra. Tror väl att det varit uppskattat. 

När det gäller att sticka julgransbollar så är ju förstås Arnes & Carlos bok nästan ett måste. Nå visst klarar man sig också utan den, men den är en guldgruva och en stor inspirationskälla. Mönstren i boken är lätta att förstå och innehåller inte mindre än 55 olika modeller!
Kan väl säga att jag stickat långt ifrån alla.

Ifjol fick julgransbollarna pryda en liten utomhusgran vid trappan. Och så tror jag det får bli även i år. Då blir säkert också katterna glada. De tyckte nämligen om att knycka bollarna ur granen och använda dem som kattleksaker. Men de höll även för det :) 



 På nätet har det även dykt upp ett och annat gratismönster på julgransbollar. 
Här har jag samlat några från drops sida
Klicka på bilderna så kommer ni direkt till mönstret.


Ännu hinner man sticka några innan julen. 
Det går ju inte åt mycket garn till en boll så kanske man har något hemma som passar. Lämpliga garn är bl.a Maija och Nalle garn. 
Så fram med stickorna nu, så sätter vi igång!

4 kommentarer:

  1. Jag fick ju bollar .för fina till utegranen

    SvaraRadera
  2. riktigt häftigt med din kalender!! Jag har oxå gjort en några bollar för nått år sen, de hänger i mitt syrum året om.. haha.. kram.

    SvaraRadera
  3. Hej Catarina!
    Ja nu är då den första dagen i december snart slut. Så fort det gått;-) Men såååå vackra stickade julkulor du gjort:-) Det var så vackert när du hängt dem i utegranen:-) och kul för katterna också;-)
    Vi har satt upp en gran utanför köksfönstret med julgransbelysning i. Det lyser upp så fint i mörkret. Vi har även satt upp några belysningar i träden.
    Du är verkligen duktig med dina stickor:-)
    Nu väntar jag med spänning och se vad du har i lucka nr 2!

    Sov gott:-)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...