18 dec. 2015

Lucka 18. Röd och vit kräm på mitt sätt


Kanske ett alternativ till julens många desserter.


 Röd och vit kräm på Catas vis

Börja med vitkrämen.

Blanda 3 msk majzena och 3/4 dl socker i en kastrull. 
Tillsätt 6 dl mjölk och 4 äggulor.
Skrapa ur en 3/4 vaniljstång och tillsätt fröna.
Låt blandningen sjuda upp under omrörning. 
Dra av kastrullen från spisen och bryt ner 100 gram vitchoklad.
När chokladen smält, häll upp vitkrämen i en skål och ställ kallt.

Under tiden vitkrämen svalnar lite, så är det dags att göra bärkrämen.

2 dl rödvinbärskross och 1 liter vatten kokas upp i en kastrull. 
Sila blandningen och ställ tillbaka på spisen. 
Tillsätt 2 dl socker.
När blandningen kokar, red av den med ca. 4 matskedar potatismjöl utrört i lite vatten.

Ta fram skålen med vitkräm och ös försiktigt den röda krämen över.
Ställ kallt.




3 kommentarer:

  1. Oj.fåsi om e var en jul efterrätt

    SvaraRadera
  2. passar bra till jul...I Husis på 70 talet gjorde vi röd/vit kräm ganska mycket o kallade den för "kinesronk".. haha

    SvaraRadera
  3. Hej Catarina!
    Nu äntligen kan jag sätta mig ner och kika på din blogg igen:) Det har varit precis fullt upp!! Ikväll klädde vi granen, den blev så fin. Vi köpte en kungsgran och den är såååå tät och fin:))

    Så god den krämen ser ut, mums!! Jag tror inte jag har sett eller ätit den förut, men jag ska definitivt testa den:))

    Må så gott
    Kramizar Marie
    Så gott vit/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...