27 nov. 2015

Recept på en god kryddkaka.

Även om denna sida mest håller sig till garn nuförtiden så kommer här ett undantag. 
Kanske ingen misstycker. 

I går bakades det kryddkaka här hos oss och eftersom den blev väldigt god och saftig så vill jag gärna dela med mig av receptet. Passar ju bra att baka ett par stycken på lager nu inför julen. 
Receptet fick jag för en tid sedan av min syster som också hyllade kakan högt. Och med all orsak, för god är den!


Kryddkaka

4 dl vetemjöl (eller om du vill ha den glutenfri, använd Sempers Fin mix)
2 1/2 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma 
1 tsk nejlika 
1 tsk ingefära
2 tsk soda 
175 g smör
1 dl plommon- eller äppelmarmelad
1 burk (200g) gräddfil


Blanda de torra ingredienserna.
 Smält smöret och låt det svalna lite.
Tillsätt marmelad och gräddfil i smöret.
Blanda i de torra ingredienserna.
175 grader i ca 50 minuter.

4 kommentarer:

  1. Verkar vara ett recept som passar mig , det ska jag prova Tack mommo.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hede måst ja prov låter gott

    SvaraRadera
  4. Hej Catarina!
    Nu var det ett tag sedan jag kikade in till dig. Dagarna bara flyger iväg;-)
    Den här kakan såg smarrig ut:-) Många smarriga ingredienser. Den måste jag testa nån dag:-)
    Hoppas att allt är bra med dig och din familj:-)

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...