7 nov. 2015

Inhandlat garn och fått ny inspiration.


Att handla garn för en som är handarbetstokig kan säkert liknas med hur de som gillar mode och kläder gör sina klädinköp. 
Att få gå runt i en garnaffär och inspireras av alla vackra garner och allt det fina som finns uppstickat i butiken, är något av det bästa som finns.
 Jag kan, ifall jag har tiden på mig, gå runt i timmar i butiken. Klämmer på garnen, sätter dom mot huden för att se om dom sticks, bläddrar i mönstertidningar tänker och funderar och bara känner hur hjärnan börjar bubbla av inspiration.

Jag har ingen speciell garnaffär som jag alltid besöker utan jag tycker om att variera och besöker gärna lite olika butiker med jämna mellanrum. Alla har de ju lite olika sortiment i sina affärer. Vilket jag tycker är jätte bra. Den här gången så åkte jag i väg till Ulla-Brittas garnaffär i Helsingby.


 Det enda som jag med säkerhet visste att jag skulle ha, 
var ett Tilda garn som jag skall sticka en sjal av.
Men som oftast när man besöker en garnbutik 
så följer det gärna med ett och annat extra nystan :)



Tilda garnet är bekant sedan tidigare 
och har väl blivit något av en favorit tack vare sin mjukhet....


 ....däremot Opal garn har jag aldrig stickat något av tidigare. Och det finns ju i så oändligt många fina färger och speciellt då dessa mångfärgade garn är ju lite speciella. Tanken är nu att detta garn skall bli till ett par sockor. Kanske i den här modellen eller den här.

 Big trend är också en för mig ny bekantskap. 
Meningen är att det skall bli till en stor härlig virkad sjal.


På köpet fick jag med en massa härligt inspirerande läsning.
Kolla nu t.ex in.....

...den här fantastiskt fina tröjan för små gossar. Alltså så fin. Synd bara att mina egna pojkar har hunnit växa ur den här modellen. 

(Men varför inte, jag kunde ju sticka en i storlek L åt bonden ;)

 Och så se på detta underbara stickade set. Är det inte fint!

 Och för vuxna fanns det också en hel del, som den här fina saken som jag fastnade för. Något av en blandning mellan kofta och poncho. Riktigt festlig.

Och så har jag ju en svaghet för dessa varma goa stickade tröjorna. Speciellt denna årstid är dom väldigt populära. Jag har ju min kofta som jag stickade tidigare, men skulle jätte gärna sticka en till.

Så nu har jag att pyssla med en stund framöver igen (inte för att jag var utan tidigare heller :)


Hoppas att ni också har många fina och inspirerande handarbeten på gång. 



4 kommentarer:

  1. Känner så väl igen det där att inspireras av garn o tyger.Tröjan du har mönster på här skulle jag väldigt gärna ha i min ägo också men verkligen inte sticka den själv trots att även jag stickade såna för länge sen. Har du varit någongång till Hantverksmässan i Tammerfors? Gissar du skulle se mycket intressant där. Tycker nästan den är för stor för jag åtminstone hinner inte igenom allt. Jag far på fredag med Pedersöre kommun och kanske finns det rum i bussen om någon vill med. Bara ett tips alltså.
    Riktigt handarbetsväder nu när det är så mulet o kulet. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Ja det är som du säger..man blir helt knasig av allt garn.Jag har köpt garn o mönster just till traktor tröjan, tror nog att Albin skulle bli glad åt den.Han är ju 8 så ännu i den åldern går det ju bra .Fina färger.. du får visa sen vad det blir av allt.. ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Så roligt att se att andra också har mycket på gångs och nya ide'er hela tiden. För mig är handarbete min käraste hobby och att gå till garnaffären är nåt av det bästa. Liksom du säger, att bara känna på garner betyder så mycket. Och visst, alltid kommer det hem fler nystan än planerat.
    Sköna stickstunder!
    ~M~

    SvaraRadera
  4. Hej Catarina!
    Så kul att höra från dig på din nya blogg:) Då är du som mig när jag går in i en scrapaffär och tittar på papper och annat smått o gott;) Vackra garner du fick med dig hem och så läckra mönster:)) Hoppas allt är bra med er:)

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...