14 sep. 2015

Skördetid och en tillbakablick.


Höst för bonden betyder skördetid och en massa jobb med tröskningen, 
och att få upp säden i torken.
Ett annat årligen återkommande arbete (åtminstone hos oss) i samband med tröskningen är att ta in halm. 
Först balas halmen till småbalar och sedan skall de köras in. När halmen körs in hjälps vi alla åt. Det är ett tungt men också ett ganska roligt jobb.

I förra veckan var det så dags för årets halmbalar att köras in. 
Och även om det inte direkt strålar kring yrket som bonde för tillfället, 
så banne mej om det inte är ett av de vackraste yrken som finns. 
Så många fina arbetsmoment som är väl värda att dokumenteras och sparas. 
Nu är det ju inte så ofta man kommer sig för att fotografera de olika arbetsskedena, men i fjol när vi körde in halmbalar sent en kväll i månens sken, gjorde jag ett undantag.

Personbilder är inget jag brukar visa på bloggen, men i dag görs ett undantag.  

Här kommer så några foton som blev tagna i september 2014.
(Min kunskap sträcker sig inte så långt så att jag klarar av att redigera bilder desto mera. Så dessa är i det närmaste tagna direkt ur kameran.)

Det här är ett utav mina favoritfoton.
Det är en av tonåringarna och bonden själv som syns på bild.


Dimman hann börja lägga sig....

....och månen hade vi med oss.

Den här bilden blev bara lite intressant. 
Ser nästan ut som att han befinner sig hundra meter upp.

Tokälskar den här bilden. 
Den är tagen när vi började köra hemåt och tonåringen satte sig högst upp på lasset.

Och väl hemma så fick han klättra ner.


2 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av dina privata bilder. Bra att du kommer ihåg att dokumentera vardagen :) Där fanns många guldkorn. Bondens yrke är tungt men de för med sig just såna fina stunder och vyer.

    SvaraRadera
  2. Om du bodde närmare så hade jag kommit för att köpa en halmbal......
    skulle så villa ha en på trappan nu till hösten. Med pumppor och höstblommor skulle det se fint ut.
    Här i mina knutar gör alla storbalar och det ser illa ut på radhustrappan ;)
    Är själv en fd. jbr hustru så vet jobbet och allt som hör till. (Sonen är mjölkbonde)
    Och du säger så fint att ni har det vackraste yrket.
    Det håller jag absolut med om.
    Hösthälsningar

    Monica

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...