7 sep. 2015

God paj med Grekisk inspiration

Sedan jag snubblade över ett recept på matpaj gjord utan botten så har det blivit något av en favorit hos mig. Om du precis som jag, inte är speciellt förtjust i den bakade bottnen i vanliga matpajer så är det här det perfekta receptet.
Ingen botten utan bara en massa go´ fyllning och så en äggstanning på det.
Tidigare har jag ofta gjort en variant med rökt fisk, som ni hittar receptet på här. Men den här gången valde jag ingredienser med dragning åt det grekiska.


En bukett broccoli skärs i mindre bitar. Koka bitarna i vatten smaksatt med grönsaksbuljong, tills dom är knappt mjuka. Häll av bitarna i ett durkslag och bred ut dem i en smord pajform. Strö över halverade körsbärstomater, oliver, fetaost och en halv skivad lök.

Vispa i hop 2 dl grädde, 4-5 ägg, 2 dl riven ost och lite örtsalt.
Häll äggstanningen över fyllningen.
Grädda i 200 grader ca 25 minuter.



 Ifall det blir något över är det perfekt att värma till lunch följande dag.


6 kommentarer:

  1. Det där lät som det var gjort för mig. Gillar inte riktigt bottnen så detta vill jag absolut testa. Skall överraska "gubben" nån dag, tror att han skulle gilla att få testa något nytt.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska ta och göra en sån här.
      Trodde inte att det här skulle gå hem hos bonden, eftersom det varken innehåller länkkorv eller kött :) Men se det gjorde det. Lite förvånad faktiskt. Men roligt när det gillas.

      Radera
  2. He låt ju intressant,måst prova roligt me na nytt.Ha e bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo,lite annorlunda för att vara en paj, men god.

      Radera
  3. ÅHH så gott det ser ut.Borde testa nått nytt. Ha det bra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...