2 sep. 2015

Blommor och.....hur gick det med min tomatodling.


Först en lite halvbra bild från ena ändan av växthuset. 
Mårbackorna som länge stod och trampade utan att vilja blomma tog sig riktigt bra till sist, även om det var i senaste laget. Men som vanligt, bättre sent än inte alls.
Den gula rudbeckian som syns på blompallen är ett försök att driva upp plantor själv, och dessa vågar jag väl utan att skryta säga att jag lyckades ganska bra med. Jag har dem utplanterade i flera krukor och de har nu alla blommat så här rikligt en lång tid. 

Växthuset har verkligen öppnat en helt ny värld när det gäller odling och att driva upp egna plantor. En hel del nya försök har det blivit. Och så mycket nytt jag har lärt mig den här sommaren, som jag inte kunde tidigt i våras, när jag började på. 


Tomaterna är ju ett av dom många nya försöken för mig. Ni som följer min blogg minns kanske att jag i våras visade er bilder, när jag hade skivat körsbärstomater och lagt dem i en kruka jord. Här och här hittar ni det tidigare inläggen om tomaterna, ifall ni vill läsa.

Av en slump hade jag trillat över en text där man beskrev hur man kunde odla egna tomatplantor från vanliga tomater och att det dessutom var ett av dom bästa sätten att lyckas med tomater. Ärligt så trodde jag väl inte riktigt till 100 på det där. Men det lät ändå så pass intressant så jag ville testa. Och jag som aldrig drivit upp tomatplantor, eller knappt ägt en tomatplanta tidigare hade ju inte direkt något att jämföra med. 
Så med det köpte jag en ask körsbärstomater, skivade och lade dem i en burk. 
Och resultatet det ser ni här...

 Gissa om jag e nöjd :)

Eftersom sommaren har varit sen på alla sätt och vis i år, så har inte speciellt många tomater hunnit mogna. Men fler och fler för varje dag och kartar finns det gott om.


Nu är säkert inte det här något i jämförelse med vad erfarna odlare får fram. Men det är inte heller vad jag har strävat till. Utan jag ville se om jag lyckades få någon enstaka tomat av egen odling.





6 kommentarer:

  1. Så fint! Använde du såjord eller vanlig jord?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde såjord att så i. Och i odlingsbädden i växthuset är det en blandning av vanlig jord från någon åker och Musta multa ur säck och sen lite gödsel på det.

      Radera
  2. Fina saker måste ärligt godkänna jag trodde inte att e sku bli tomater .men he vart fint resultat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var vi två som inte riktigt trodde på tomatskivorna :) Men jag kommer garanterat att göra på samma sätt nästa gång.

      Radera
  3. Vet du jag tvivlade också på det där du visade för länge sen men där fick jag. Härligt att du visar resultatet. Jag skall tipsa om ditt inlägg till syster yngre som också vill testa ett och annat. Hoppas du hinner få många tomater ännu, direkt från växthus är ju det allra godaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju intressant att se att det faktiskt funkade.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...