26 aug. 2015

Äntligen Gladioler!


I många år har jag beundrat dessa skönheter hos andra trädgårdsmänniskor, och i lika många år har jag försökt mig på att odla egna. Men försöken har ALLTID slutat med ett gäng långa kangliga blad, som aldrig har hunnit blomma före frosten. 
Men i år! I år blev det annorlunda.






 Ja ni ser :)

Och ni kan säkert också tänka er att jag är ganska lycklig, när jag nu tittar på gruppen med ståtliga gladioler.
  Absolut en blomma värt att vänta på.

Och egentligen var det ju inte så svårt sist och slutligen. 
Ett par avgörande saker tror jag var 
1. låta blomlökarna ligga i blöt före plantering. 
2. att dom inte står alltför varmt efter att dom har börjat växa. För då blir det bara att dom skjuter i väg på höjden, och blir mer lik sjövass. Det är testat.
 Och ljust vill dom ju också ha. Där var det nya växthuset perfekt.
Alltså kort sagt, lite svalt och ljust.

Så nu när jag vet hur man gör, så väntar jag redan på nästa år, för då skall det minsann odlas gladioler!



6 kommentarer:

  1. ja visst är de fina. Mina blev till skitoingenting iår.. de va på god väg,men så hade jag dem där ute..o så in..o så ut, ja du vet...o så kom det trips på dem o det vill nu inte bli till nått efter ,fast jag hade behandalt dem.Tror att nästa år så skall jag sätta dem direkt i landet o ha fiberduk över. Ett växthus vore ju rena idealet...ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där att springa med plantorna ut och in har jag tyvärr ingen bra erfarenhet av. Men att lägga lökarna direkt i jorden med duk över tror jag säkert kan funka riktigt bra. Det har jag inte tänkt på tidigare.

      Radera
  2. Grattis till blomsterlyckan! Otrologt fina och en härlig färg. Bara liiiiite avundsjuk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja visst var det en fin färg.

      Radera
  3. Fina saker. mina brukar få löss.riktit avundsjuk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga löss har jag sett, men nog några andra krypare.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...