5 juli 2015

Mera rosor

I såna här inlägg önskar jag att man även kunde bifoga doften för det gör liksom halva upplevelsen när det gäller rosor. Men jag skall ge er några bilder i alla fall. 

I förra inlägget var det ju rosornas drottning Finlands vita ros som blommade. Och nu står dess rosa motsvarighet på tur. Och oj så den är vacker. Det är liksom ett rosa moln som svävar omkring. 
Det här är en mycket lättskött ros som sprider rikligt med rotskott. Jag har själv fått dessa som små skott för kanske 3-4 år sedan och nu blommar dom redan så här rikligt. Rotskotten kan man ju alltid gräva upp och föröka sin rosplantering med eller så gasa över dem med gräsklipparen om man hellre vill det. 






Nu blommar även denna vita skönhet som jag haft i måånga år men som inte riktigt har velat växa till sig. Men nu småningom börjar den visa sig från sin bättre sida. Kan det månne bero på, att den nu får ett par nävar hästskit varje vår. 
Om jag inte är helt fel ute så tror jag att den heter "Marie Bugnet" 
Namn på blommor har alltid varit svårt för mig (har ju svårt med namn på folk också) och ärligt så har jag inte något större intresse av vad blomstren heter förutom då kanske när man söker något i plantskolan. Men sedan dom väl är nergrävda och etiketterna kastade så må dom heta vad dom heter.
Rosen är i alla fall jätte fin och luktar gott gör den också.







Till sist några bilder på en ros som jag fått via en plantbytarkväll för ett par år sedan. Tror att det eventuellt kan vara en Tornedalsros. 
Den här började blomma tidigast av alla rosor här hos oss. Den ena av plantorna har tyvärr dragits med någon typ av ohyra eller liknande så bladen har varit alldeles ihopskrynklade, men nu börjar den så smått att komma igen. Och utslagna knoppar finns det en hel del ännu, så än är inte blomningen över.





Och som avslutning bjuder jag på en bild som Zacharias tog av morsan, när hon stod och blickade ut över sina odlingar ;)


3 kommentarer:

  1. Fina rosor känner doften God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Fina rosor...den rosa som liknade Fin vita ros va ju för söt...skulle gärna ha haft ett litet skott av det...om du näns riv opp...Kanske du kan ge det ¨åt din mor o hon får ge det åt D för henne träffar jag lite nu som då;O)).. du kan få nått annat i stället! Du får vi växthuset nu..det har vi inte sett.

    SvaraRadera
  3. Vilka massor med blommor du har och bilderna sååå himla vackra. De vita törnrosorna saknar jag, vet inte varför jag aldrig skaffat dom. Lite nostalgi med dem förstås eftersom de fanns på alla bondgårdar för länge sen. Ha det bra trots det annalkande regnet nu igen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...