2 juli 2015

Finlands vita ros





 Rosen som vi till vardags kallar för Midsommarros har formligen exploderat de senaste två dagarna. Från att ha varit full med outslagna knoppar är den nu översållad med vita härligt doftande blommor.  
Det här är absolut en av mina favoriter bland rosor. Förutom att den är otroligt vacker så bär den med sig en hel del fina minnen, speciellt från min farmors gård. Där växte en stor buske av just denna ros, eller Juhannusruusu som min farmor pratade om.
Jag kan ännu minnas hur jag som liten flicka stod och väntade på att farmor skulle plocka klart rosbuketten, som jag sen fick ta hem och ge till mamma. Att få komma hem och ge mamma blommor kändes ju alltid fint, även om det var farmor som hade skickat dem :) 


 Underbart är kort stämmer verkligen in på denna skönhet så nu, 
ut och lukta på blommorna.


6 kommentarer:

  1. Den är fin ja tror ju mindre man sköter den .desto mera blommar den,Di fanns ju överallt förr

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert minne du har tack Catarina din mor.

    SvaraRadera
  3. ÅHHH vad kul att du är med igen..så sant som du säger..man ska skriva vad man vill o om precis vad man vill,, det är ju ens egen blogg..o vad andra tycker o tänker så får stå för deras egen del..så tänker jag..o är det ingen som vill kommentera så är det så. Jag har också en finlands vita ros som jag tog ett pyttelitet skott av hemmifrån o jag minns då pappa min sa att "det där får du aldrig att växa.. ta nå störr!.. men sidu växer gör den ,,o blommar, men nu håller den på att bli kvävd att vallörten..borde rensa bort en stor del av dem..de är ju som ogräs fast de blommar o är fina.Ha en bra dag i hettan...kram

    SvaraRadera
  4. Ååh de är ju så fina o doftar underbart. Jag har dem runt min roskis och hoppas att avfallgubbarna uppskattar dess doft o skönhet :)

    SvaraRadera
  5. Undrar om det är en sådan jag har, fick den av en kollega vars man är från Finland. Blommar din länge? Min blommade ut så fort i år (minns inte hur det var förra året) och verkade inte må så bra.. den är dock pigg i bladen. Och urtjusig var den när den blommade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här rosen har väldigt kort blomningstid, vilket är synd, för när den blommar är den helt fantastisk.
      Eftersom det här är en mycket vanlig ros i Finland, speciellt på äldre gårdar, så kan det mycket väl hända att det är en sån du har, om din ser likadan ut.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...