15 juli 2015

Bästa sommarmaten

Det är något med sommar och matlagning. Det passar liksom inte in i "schemat".
Varje dag är det ett evigt funderande. Jaha, vad ska man koka idag då? På sommaren vill man ju dessutom att matlagningen skall gå extra snabbt och enkelt.
Potatisen i källaren har utväxter som snart kommer genom taket. Pasta åt vi ju i går och förrgår. 
Dan före det var det fryst pyttipanna. 
Ja ni hör själva hur intressant det är.

Men så kommer nypotatisen och min matlagning tar sig till nya höjder, eller egentligen inte. För lättare än så här blir det inte att laga mat.



 Det är potatis, kokt ägg, sill, grönsallad,potatissallad, 
och något från grillen, idag blev det korv....


 ...och så kanske det viktigaste av allt. 
"Pickavääton".
Och för er som inte vet vad "pickavääton" är, så är det en "sås" att hälla över, alternativt doppa potatisen i. Den görs av hackad lök, salt, en stor klick smör och vatten från den kokta potatisen. 
Att äta nypotatis utan "pickavääto", det finns inte, inte hos oss i alla fall. 
Den här gången hade jag gjort en skål med dopp, men ibland gör jag varsin egen kaffekopp åt alla att doppa potatisen i.


 Det här är så gott, det här är så omtyckt. Alla äter utan att knarra, och från bordet går vi mätta och belåtna. Mycket bättre än så här blir det inte när det kommer till matlagning.


Tack kära nypotatis för att du räddar min matlagningssommar.


6 kommentarer:

  1. Gott gott nu har abba en ny sill, ört och gräslök,den är himmelsk ti ny päärona,men bara 200gr så han var it så gambel

    SvaraRadera
  2. Lägger allti gräslök å dill i pickalakan/pickaveeton jag oxå. Supergott. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar jag också ha i om jag råkar ha det hemma. Och gott är det.

      Radera
  3. Så enkelt o så gott! Tror det blir får bli nypotatis imorgon kväll när gubben kommer hem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir säkert uppskattat av gubben :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...