3 maj 2015

Kaninen Kalle


Det här är vårt nyaste tillskott här på farmen. 
Kaninen Kalle, av rasen dvärgvädur och han är ett par år gammal.


Kaninen flyttade hit för några dagar sedan och han verkar att trivas riktigt bra.
För mig är det något helt nytt med kaniner. Så lite att lära sig nu med mat och sånt. Har förstått att kaniner kan ha lite känsliga magar.
Det var nu Zacharias som så gärna ville ha en kanin. Och meningen var att det skulle vara en liten unge och det kommer det så småningom att bli också. Om en månad flyttar en liten kaninunge av samma ras som Kalle hit. 
Kalle kom lite som en bonus :)



 Att få springa löst på gräset är något som han inte är van med och han är inte heller så riktigt tam av sig. Men trivs gör han när han får skutta omkring fritt. Det gäller bara att passa upp lite, för alla katterna är väldigt nyfikna på honom. Eftersom vi inte är säkra på vad katterna ser i honom, om det är mat eller lekkamrat, så har vi inte vågat släppa dem alltför nära varandra ännu. Men jag tror mera på lekkamrat.


 Ägaren är i alla fall jätte nöjd med sin Kalle :)

Herremannen skulle säkert gärna skutta iväg på lite längre upptäcktsfärder om han fick chansen.


En av lyckan med att få bo på landet är nog den att man kan ha djur.
En massa djur :)


7 kommentarer:

  1. Oj så söt Kalle är. Vi har haft kaniner av o till..o faktiskt så funderade jag på att ta en lite unge nu i vår.Vi får se vad det blir till.Det är ju så lätt att riva lite maskrosblad o annat gräs som de tycker om sommartid.Men de skall ju nog ha nått annat å att sätta tänderna i.Tex frö,morötter ,sallad , hö. o vatten i en flaska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väl aldrig riktigt intresserat mig så mycket för kaniner. Men nog måste jag erkänna nu, att dom e ju ganska charmiga :)

      Radera
  2. Ja det kan jag tänka mig att ägaren är lycklig över sin kanin. Säkert kan de ha känsliga magar för en bekant som skaffat kanin till sin dotter sa att de måste ha hö varje dag för att magen skall fungera. Jag har ingen erfarenhet men barnbarnen har kaniner här också så de brukar få ett skrovmål av mig nu och då. Barnsligt roligt att plocka maskrosblad till dem vid vägkanten.

    SvaraRadera
  3. Vilken nöjd farmare grattis säger mommo.

    SvaraRadera
  4. Nöjd kanin och ännu mer nöjd lill-husse . Jag har aldrig haft egen kanin men oj , så söt den ser ut ! Lycka till !

    SvaraRadera
  5. Va kul med kanin..det är enklare än en ko Lycka till unga farmaren

    SvaraRadera
  6. Tack för era fina kommentarer! Hälsningarna är framförda åt farmaren :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...