17 maj 2015

Baktips inför vårens fester.

Inom ett par veckor tillstundar stundentkalas och examensfester i många hem. 
Och för er alla som ännu inte bestämt er vad ni skall bjuda på tänkte jag här lägga in några tips.

Mina bakverk är oftast väldigt enkla och "rena". Inga märkvärdiga saker med sju sorters fyllningar. Avancerade och arbetsdryga bakverk i all ära, men det är inget för våra kaffekalas. Genom åren har jag lärt mig att det oftast är det enkla och klassiska som går bäst hem både hos gästerna och egen familj.


Vi börjar med drottningen på bordet, tårtan. Tårtor finns det ju väldigt många önskemål och ideer om när det kommer till kalas. Men jag håller mig alltid till principen, 2-3 olika fyllningar/tårta det är max. I annat fall blandas smakerna ihop och man får ingen riktig uppfattning om vad man äter. Och hellre för mycket fuktad än för lite. Fyll gärna tårtan en dag före den skall ätas så hinner smakerna och fukten dra sig. 
Kom också ihåg alla dieter och allergier. Alla kanske inte kan äta av den vanliga tårtan och då tycker jag att det skall finnas ett motsvarande alternativ för dem. Jag tycker väl inte att alla bakverk på kaffebordet behöver finnas i alla dietvarianter men nog tårtan och den salta biten.


Rutor är ju alltid lättbakade och bra bakverk till stora kalas. Av en plåt rutor får du ett stort antal snabbt och enkelt. Och sen går dom ju oftast att frysa vilket gör att de kan bakas i god tid.
Storleken går ju alltid att variera. Men där också en tumregel, hellre för små än för stora, såtillvida att du har andra kakor på bordet. 


En mousse eller två serverade i små glas är både vackert och gott att bjuda på. I dag finns det ju en hel uppsjö av olika engångsglas att använda för just detta. 
Vill man inte ha två olika sorters glas kan man ju varva två sorters mousse i samma glas. Som t.ex chokladmoussen med kraftig chokladsmak underst och den lena hallonmoussen överst. Ja ni hör ju själva hur gott det låter! 



Så till den salta biten. Tycker jag absolut att man skall satsa lite extra på till ett större kalas. Ofta har gästerna varit i farten sedan tidig morgon och kanske suttit med under studentdimissionen eller betygsutdelning och är säkert lite småsugna på något salt före det söta. 
Bra alternativ för det salta är t.ex olika sorters pajer eller smörgåstårtor. Själv föredrar jag smörgåstårtor, som är lätta att servera, vackra och framförallt goda. Mitt intresse för att göra just smörgåstårtor som vi brukar ha på våra bjudningar har aldrig varit riktigt stort, så vi har valt att beställa tårtorna från ett bageri. För det vill jag påminna er om, att allting behöver inte vara hembakat! Gör det ni tycker om och känner er säkra på och resten går bra att överlåta åt någon annan. 

Med det hoppas jag att våren bjuder på många fina fester åt alla duktiga elever och att vi är många som får vara med och fira deras fina framgångar.




4 kommentarer:

  1. He låter ju så enkelt och gott.men ja riktit sir min resultat .God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Tack för alla fina recept du delar med dej.
    Undrar har du gjort cafeteriakakan
    glutenfri någon gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte nu på rak arm minnas att jag skulle ha gjort den glutenfri någon gång. Men jag kan inte se några problem med att byta ut vetemjölet mot t,ex Sempers Fin mix. Lycka till med bakningen!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...