2 maj 2015

Att vänja dom små.

Håller på att vänja dom små blomplantorna vid lite varierande klimat i växthuset. Jag för ut dem på morgonen och tar in dem till kvällen. Eftersom det inte är något som håller värmen i växthuset, så blir det till att plocka dem fram och tillbaka nu en tid. Men det är ändå jätte roligt att på mornarna få föra ut dem i växthuset, där dom verkligen får det ljus dom behöver. För det är just ljuset som det är brist på, när man skall ha alla växter inomhus.


 Att odla från frö är egentligen något väldigt nytt för mig. Jag har väl testat någon enstaka sort tidigare. Men avsaknaden av plats inomhus har gjort att jag inte har varit så ivrig att så en massa. Men nu har jag det bättre ställt på den fronten så då kan jag experimentera lite friskare.


 Här är tagetes på gång.


Pelargonsticklingarna som är tagna av en nerklippt mårbacka ser ut att bli riktigt bra, bara de får växa till sig något. 
Gjorde som så, att jag tog sticklingar och stack ner dem i en toarulle som jag hade fyllt med såjord. Först såg dom lite lessna ut men nu har dom redan börjat bilda nya blad. Så ifall det lyckas så har jag snart ca. 15 nya mårbacka på gång. Inte illa!




4 kommentarer:

  1. ja just så är det att ha växterna inne..det är ju ljuset de saknar o så blir de skrangliga.. men nu har jag sått i alla fall o så skall jag föra ut dem i pallkragarna o med fönster ovanpå..borde väl gå om det inte blir himla kallt igen.Dina såg himla bra ut, skärskillt pellisarna. ha en bra kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också kört med glasrutor på odlingslådorna och det brukar funka bra.

      Radera
  2. Va ni e duktiga he ji jobbit me all plantor .jag ha it sådd na. he täcken på antikvitet .Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är det ett kärt besvär med alla plantor :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...