21 apr. 2015

Vårt dagliga bröd och ett recept.


Jag kan ärligt säga att jag ställer jättehöga krav på hur ett bröd skall vara. Och med tanke på att jag de senaste 7 åren endast ätit glutenfritt bröd så är det otaliga sorter jag har bedömt bort. Även om det glutenfria brödsortimentet i butikerna har ökat kraftigt under de år jag har ätit glutenfritt, så är vi låångt ifrån vad det kunde vara.

Tänk dig att du tar en tjock, förhårdnad paffskiva, stor som ett rostat bröd, bred på smör och lägg på valfritt pålägg. Själv brukar jag ha på korv, ost och gurka. Ta en tugga, men se upp så inte någon tandbit lossnar. Tugga och inbilla dig att det smakar bröd. Förse dig med något att dricka, för det lär behövas. Tugga på bara, alla andra lär bli klar med sin smörgås före dig. Uppäten? Nå va bra och alla tänder kvar, det gjorde du bra.
Det här är vardagen för oss som väljer glutenfritt bröd :/

Om ett "vanligt" bröd såldes med liknande "kvaliteer" som det vi glutenintoleranta tuggar i oss, så är jag bombsäker på att det åkte rakt ner i tunnan.

Nu säger jag inte att det här gäller precis allt glutenfritt bröd, men det mesta. Och varför skall det då behöva vara så här. För det gåår att göra glutenfritt bröd som är likvärdigt med ett "vanligt" bröd, varför gör man inte det då! Alla vill ju inte baka själv.

Men om ni vill baka, så kommer här ett receptet på ett riktigt gott och mjukt formbröd.


Ur tidningen Baka Glutenfritt

Frölimpa 1 st.

25 g jäst
5 dl mjölk, ljummen
3/4 dl sirap
1/2 dl linfrö
1/2 dl sesamfrön
2 msk olja
1 dl maizena majsstärkelse
1 tsk salt
5 dl bovetemjöl
3/4 dl fiber husk (jag använde psylliumfröskal)

Lös upp jästen i den ljumma mjölken. Tillsätt sirap, linfrö, sesamfrö, olja, majzena, salt, bovetemjöl och fiber husk. Rör om med elvisp i någon minut. OBS! Smeten skall vara lös.
Låt degen jäsa övertäckt i bunken i en timme. 
Häll upp degen på mjölat bakbord och forma lätt till en limpa. Lägg limpan i en form klädd med bakplåtspapper. Pensla med vatten och strö på sesamfrön och linfrön.
Låt jäsa under bakduk ca. 30 minuter.
Ha ugnen ställt på 200 grader och när du lägger in brödet så sänk temp. till 175 grader.
Grädda i 50-55 minuter. 
Låt kallna helt i formen.


Nu inför vårens alla festligheter, där det även behövs glutenfria alternativ, så är det här brödet absolut ett alternativ på kalasbordet.





Idag blir det trädgårdsdag för min del, men först skall jag snurra ihop en limpdeg som skall få stå på jäsning 5 timmar i kylskåpet. 

Ha en riktigt bra dag alla läsare!!

2 kommentarer:

  1. Tack för alla glutenfria recept du delar med dig av. Brödet ser så godt ut...men vad använder man då man inte tål jäst. Är ingen van bakare./ Margraetha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här brödet blev verkligen lyckat!
      Vad synd att du inte tål jäst. Ett alternativ som jäsningsmedel är ju soda, vet dock inte hur det skulle funka i just det här receptet.
      Lycka till med din bakning!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...