16 apr. 2015

Recept på mango-citroncheescake.


Tusen, tusen tack för era fina kommentarer här på bloggen. Det är alltid lika roligt när man ser att någon har lämnat ett litet fotspår.


Den här kakan bjöd jag på vid födelsedagskaffet i förra veckan. En lite lätt syrlig kaka med smak av citron och mango. Och mig föll den utmärkt i smaken, fräsch och god, och inte för söt.


Mango-citron cheescake

200 g digestive kex (eller som i mitt fall glutenfria kex)
75 g smält smör

Fyllning:
5 gelatinblad
1 burk (425 g) konserverade mangoklyftor i sockerlag
2 dl vispgrädde
250 g kvarg
180 g naturell färskost
3/4 dl socker
3 msk citronsaft

Krossa kexen och blanda dem med det smälta smöret. Tryck ut smulblandningen i en form med löstagbar kant. Ställ kallt.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. 
Låt mangoklyftorna rinna av och mixa dem med en stavmixer. 
Vispa grädden. 
Blanda  kvarg, färskost, socker och mixad mango.
Koka upp citronsaften i en liten kastrull och lägg i de urkramade gelatinbladen.
När gelatinet har smält så blanda ner en liten del av kvargblandningen i gelatinet och häll därefter gelatinblandningen i kvargblandningen under omrörning. 
Tillsätt till sist den vispade grädden.
Häll blandningen ovanpå kexbottnen och ställ kallt så att den får stelna.
Garnera efter eget tycke. Själv rev jag bara lite vitchoklad ovanpå.



2 kommentarer:

  1. Det tackar jag för.skall nog bakas nån dag! Och grattis i efterskott.Fina blommor du fick. O sen vilket härligt växthus..jag är nog lite avundsjuk..Ha de bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...