30 jan. 2015

Lättlagad laxpaj med broccoli.

I förra inlägget var jag ju och nämnde om att jag hade en laxpaj på gång, som skulle provsmakas. Och det visade sig att den fick mer än väl godkänt, så pass att jag till och med har hunnit göra en till efter det. 
Nu hör ju inte broccoli till något som hela familjen gillar, nej...vissa tvärvänder bara dom så lite som hör talas om det. Men det här var en passlig rätt att göra till lunch, när pojkarna är i skolan och vi, gubben och jag, är hemma på tumis....(gubben hör till dom som inte vänder ;)


 Ideen till pajen hittade jag på en sida med LCHF recept. Men bytte ut och ändrade ingredienser efter eget tycke.


Eftersom pajen inte innehåller någon botten så är den är mycket lätt och snabblagad. Det är bara att köra i med den goda fyllningen på en gång.


Laxpaj med broccoli

En bukett broccoli
250 g rökt lax
1 liten skivad rödlök

Äggstanning
5 ägg
1 gräddburk
1-2 dl riven ost 
en skvätt parmesanost
lite salt och svartpeppar

Dela broccolin i mindre bitar och koka i lättsaltat vatten tills den är knappt mjuk. Låt den rinna av i ett durkslag. Bred ut broccolin i en pajform. Fördela fisken och den skivade löken ovanpå.
Vispa ihop alla ingredienser till äggstanningen och häll det ovanpå fisken och grönsakerna.
Grädda i 200 grader ca 25 minuter.




Önskar er alla en finfin fredagkväll och en skön helg!

5 kommentarer:

  1. Ja den gick inte av för hackor som man brukar säga!::Ser nu så himla god ut o jag som gillar broccoli tillpå köpet...men Leif skulle gärna vända i dörrn han med..men han täcks nu int, haha..äter snällt o för broccoli till sidan;((. Nu har jag testat dina muffins , så goda de å.

    SvaraRadera
  2. Pajen ser jätte-mumsig ut..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Den ser jättegod ut! Måste testa, gillar både lax och broccoli. Hur mycket är en gräddburk?

    MVH
    Elisabeth

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...