5 jan. 2015

"Hundfeber"

Jag har drabbats av en sådan otrolig "hundfeber", eller egentligen är vi väl nog flera i familjen som drabbats.
Med tanke på att vi går mot ljusare tider, och efter någon månad så har vi troligtvis också varmare väder, så är det ju perfekt tid att börja tänka på en liten valp.
Problemet är det att vi i familjen har väldigt delade meningar vilken ras det borde vara. Och det ni är inget litet problem. Enligt en stor del av herremännen i huset så är det ju absolut viktigast att hunden hittar älg när den släpps lös :) Men där tycker vi väldigt olika, för mig är det lika med jakthund och inte sällskapshund. Och en jakthund lär det nog bli i huset hur som...men nu skall vi tänka sällskapshund. 
En hund som är passlig storlek, trivs både inomhus och utomhus, trivs bland mycket folk och många händer som vill klappa och krama. Har ett bra lynne och inte för mycket jaktinstinkt, vill ju helst inte att den jagar upp katterna i trädet varenda gång den ser dem. Trivs att komma med på långa promenader och att vistas i bärskogen när det är så dags. 
Och så skall den ju förstås vara fin också :)

Det är mycket att tänka på och många raser har vi stött och blött. 


Några av dom raser som vi funderat på är

 Cocker spaniel. Helst då en svart. 

 Golden retriver

 Finsk lapphund

 Eurasier

och förstås...
Berner sennen. 
(Vi hade ju vår Cesar som det gick så olyckligt med i somras.)
Enligt mig är det här världens vackraste hundras. Och jag är helt säker på, att blir det inte nu, så ännu någon gång kommer jag att ha en eller två Berners. 

Vad har ni för hunderfarenheter? Vilken ras är "bäst"? Skriv gärna och berätta.


P.S alla bilder förutom Berner är lånade

8 kommentarer:

  1. ja du detdär e svårt.. smaken är ju som baken..delad, haha... Men skulle jag få välja skulle det bli en golden el en labrador..och en svart sådan.Syrran hade en golden som va så himla fin o snäll, men den är också nu i hundhimlen...Vi hade ju en labrador korsad med finsk lapphund, snäll o lättlärd...Molly for ingenstans bara va på gården här runtomkring..men nu har vi Emma, en korsning mellan en hel hop(4 st) o det är för mycket..går inte att ha den lös, den far som ett jehuij..ner till vägen o jagar allt den ser, även katter!!..skulle helst av allt la bort den men det tar ju emot, hon är väl 4 år nu..Vi får se vad som händer...kanske man skulle ha mod att la bort den o ta en "riktig" labrador. Ja de kan jag tro att karan vill ha en jakthund..ni får skaff en skild sådan...hihi, en stövare el gråhund. Gott nytt år..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Labrador har vi också funderat på, helst en brun i så fall. Jag har också fått uppfattningen om att Golden överlag är snälla hundar. Vi önskar också en sån hund som man kan ha lös på gården och som följer med dit man går. Med vår berner var det lite si och så med det. På promenader gick det bra att låta honom springa lös, men att ha den lös på gården gick bara små stunder och då skulle man hela tiden vara på sin vakt så han inte stack iväg.
      Inte alls roligt att ta ställning till om man skall ta bort eller ha kvar sina djur. Men det är väl medaljens baksida med att ha djur. Att du någon gång tvingas att skiljas från dem.
      Och jo du, en gråhund verkar redan vara på kommande.....

      Radera
  2. Golden el Berner Sennen vill jag gärna ha med på våra promenader ;) Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt :)
      Ja Cesar han trivdes ju väldigt bra på våra promenader.
      Får se vad det blir till slut.

      Radera
  3. Hej på dej! Jag vill tipsa om en ras som jag inte känt till förrän helt nyligen: Italiensk tryffelhund. Jag har träffat på den hos ett par bekanta under hösten och är mycket imponerad! Enormt behagligt temperament och sällskaplig. Lagom i storlek dessutom! Vi har en liten chihuahua som VIP-gäst över jul- och nyår annars. Mycket hund i liten kropp kan jag tala om! Men oj vad jobbigt när det är kallt ute, när det kryper under -15 sträcket är det inte populärt att uträtta saker ute, hur väluppfostrad man än är! Lycka till med hudlivet! Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tryffelhund är en väldigt obekant ras även för mig. Googlade och såg då att jag ju nog har sett en och annan sån hund. Visste bara inte att rasen hette så...men i övrigt så vet jag ingenting om den. Men dom ser väldigt goa ut :)
      Man kan förstå att dom små hundarna inte trivs ute i kölden. Med vår berner var det precis tvärtom, ju kallare desto bättre...och matte frööös.

      Radera
  4. Vi harju tagit en boxer igen :). Adhd-varning framförallt första året innan de får litet förstånd, men en rolig hund med massor av ork. Vi hade den förra boxern alltid på lös och han följde Emil i spåren hela tiden. Vi är inte där ännu med denna nya men jaktinstinkt har de inte så småningom går det nog säkert bra. Men som sagt, första året är jobbigt och mycket har förstörts i hushållet.... :) mvh Britt-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag träffade faktiskt er lilla nykomling i somras och han var ju bara för bedårande söt :) Jag har väldigt fina minnen av just boxer. Min farbror hade en för jätte länge sen som jag brukade ta hand om nu som då, och den var nog en av dom härligaste hundar jag varit i kontakt med.
      Det där med massor av energi och att saker förstörs känner vi igen. Vår berner var helt hyper fast han fyra år. Det var som att ha en elefant i ett glashus när han kom in. Fattar inte att man orka...och nu funderar man på en ny :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...