7 jan. 2015

Frågan är....


...skall jag plocka ner min vävstol eller satsa på att försöka väva en matta?
Jag har "pässa me gubbin" i flera  veckor att vi skall ta ner vävstolen för att den tar upp onödigt mycket utrymme i hobbyrummet. Men nu när jag var in på Lankavas hemsida för att kolla en sak så hade dom ju massor med fina mönster på vävda mattor. Och jag har ju ändå mattor både till kök, sovrum och hall på inköpslistan. Så varför inte. Men jag har ju inte lagt upp en väv eller vävt sedan jag gick i hemslöjdsskolan och det är ju....jaaa evigheter sen. Så om en vävstol skall igång i detta hus behövs det nog hjälp av någon erfarnare väverska.
Men visst är dom fina...







Den är inte jättestor min vävstol
 men någon slags matta tror jag väl säkert att man får till i den.

6 kommentarer:

  1. ja sku ju kast ut vävstoulan.men tu ji ju en vävantyp.mattona ji jätte fina så varför inte,Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ha ju å mära kast ut an in lang tid...men nu veit ja in na meir. Får si va e var.

      Radera
  2. Nej, fa no o köp in fäädi reiva slamso ti Vöro handarbeitsaffär å så pråuva du innan du gaar å kastar yut an. Sidan man kåmber igang ee ju e så himbla råulit ti vev, dessyutåm fåå du ju la e pracis såm du vil. Kan tenk me att do sko tyck e ge råolit.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja veit, e ju jätte råolit ti väv!
      Men e bara he ja veit it na meir hur ja ska jär me ondi "slamson" tå ja star me hon i famnin. Meen...Zacharias 7 år låva nåo me ti sama he an konna hjälp me,... så vettja vi får e ti var ;)

      Radera
  3. nä nog ska du prov..för har du en gång vävt i slöjdskolan så sitter det i huvudet.Köp en färdig rumpa..o så kanske mam din kan hjälp dej.Jag har också opp vävstolen på vinden o har ju menat väv ner mattan som är i den..hoho, den har vart i flere år nu..Bilderna du hade på mattorna va jättefina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att det skulle sitta bättre än vad det tycks göra :) Hade rotat fram alla papper från tiden i Kvevlax hemlöjdsskola, och det var ju som hebreiska...
      Men jag är riktigt taggad att försöka få igång en väv, så jag borde gå ut med en efterlysning på någon som kan det där.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...