26 jan. 2015

Äppelrutor med smak av vanilj.

Ett par skruttiga äpplen och en burk färdig vaniljsås, som hade stått öppnad i kylskåpet lite för länge, fick vara utgångspunkter till dessa äppelrutor.


 Jag började med att skala äpplena och skära dem i klyftor. Äppelklyftorna kokade jag i en sockerlag tills dom var knappt mjuka. Hällde upp dom i ett durkslag och lät dom rinna av så länge jag gjorde smeten.

Jag vispade 3 ägg med 2 dl strösocker tills det var vitt och fluffigt.
100 g smör smältes i en kastrull och blandades med 2 1/2 dl färdig vaniljsås (Valios)
5 dl glutenfri Fin mix (kan bytas ut mot vetemjöl) blandades med 1 1/2 tsk bakpulver.

Därefter rördes smörblandningen plus 1 dl ljus sirap ner i äggvispet.
Sist rördes mjölet försiktigt ner.

Smeten hällde jag i en mindre långpanna och radade äppelklyftorna ovanpå. En näve flagade mandlar fick vara pricken över i:et.
Gräddades i 200 grader cirkus 20-25 minuter.



Så länge jag har suttit vid datorn och skrivit det här inlägget har jag känt hur doften av paj har spridit sig i huset. Den salta pajen har nu fått stå på svalning en stund och snart skall den provsmakas. Den innehåller bl.a rökt lax och broccoli men däremot ingen botten. Funkar den att äta kanske jag lägger upp receptet hit. Nu provsmakning!

Ha det så gott!


1 kommentar:

  1. Halloij.. nu skall jag pröva dina äppelrutor, men det värsta är.. jag tror att äggen är slut, då får det bli en annan dag-..För de såg nu så goda ut.Annars är ju solen fram o det är bra väder idag. kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...