7 dec. 2014

Vitchokladpudding


 Igår firades självständighetsdagen och då hade jag dagen till ära gjort en efterrätt, vilket inte sker alltför ofta. Synd kan jag tycka, eftersom jag råkar vara barnsligt förtjust i efterrätter.
Receptet till det här googlade jag fram på nätet, som så mycket annat. Det här var en mycket god och len efterrätt. Kan väl nämna att jag hade sett framemot att äta upp den som lämnade över igår, nu idag. Men si det hade någon annan hunnit göra före mig. 
Receptet fick en del små ändringar från originalet, så här kommer min variant.

Vitchokladpudding med bär. ca 8 st.

3/4 dl socker
3 msk majzena
4 äggulor
5 dl mjölk
1 dl grädde
1 vaniljstång
200 g vitckoklad, knappa, det råkade slinka ner några bitar under tillagningen ;)

Valfria bär och eventuellt bärgele

Mät upp socker och majzena i en kastrull och blanda.
Tillsätt äggulor, mjölk, grädde och kärnorna ur vaniljstången.
Låt blandningen sjuda upp under ständig omrörning tills den tjocknar. Pass på så det inte bränns i bottnen. Ta kastrullen från plattan.
Bryt ner vitchokladen och rör om tills den smält.
Häll upp i portionsglas.
Lägg plastfolie ovanpå och låt kallna  kylskåp.
Garnera med valfria bär. Och om man önskar kan man göra bärgele att pensla över. Gele gör man enklast med hjälp av gele´socker.


6 kommentarer:

  1. Du bjuder vanligen på så läckra recept så jag blir nog tvungen att granska igenom dem här inför julen. Skall med på julmarknaden i Jakobstad ännu på lördag sen blir det mera att tänka på bak, mat och julpynt här. Det är ju så himla roligt och mysigt med julen att detta barnsliga går aldrig ur en för gillar jul det gör nu jag. Ha det alldeles gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt roligt om du har någon användning för mina recept.
      Vad gäller julen så verkar vi vara ganska olika ;)
      Lycka till på julmarknaden!

      Radera
  2. Det såg bare hærligt godt ut!

    SvaraRadera
  3. Det där borde jag också pröva men gissar mig till att det bränns i botten, lyckas ALLTID med det. Men jag kna ju ha nån annan att göra det åt mig ;)

    SvaraRadera
  4. Ser verkligen mumsigt ut det där..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...