5 dec. 2014

Recept på mjuk pepparkaka

I kväll började jag gräva riktigt djupt bland mina recept. Jag hade minne av att det fanns ett recept på mjuk pepparkaka i mitt allra första recepthäfte. Det som skrevs när man var si så där 10-12 år. Och visst fanns det där. 
Det här är en gammaldags kaka med kraftig kryddsmak.
Vill man ha en mildare kaka så minskar man på kryddorna.

Doften som sprider sig i köket när man gräddar den här är bara så good!

Kryddkakor av alla de slag blir ju oftast bara bättre efter någon dag. Så dom sista bitarna brukar ju vara godast :)

Mjuk pepparkaka

2 ägg och 2 dl socker vispas.
1 dl smält smör och 1 dl tjock grädde tillsättes.
Tillsätt 3 1/2 dl mjöl blandat med 2 tsk bakpulver, 2 tsk kanel, 2 tsk kardemumma, 2 tsk ingefära och 1 tsk nejlika.

Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda i 175 grader ca 35-40 minuter.


En fin helg önskar jag er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...