28 nov. 2014

Glutenfri Jullimpa

Ibland så bara lyckas det till 100 %. Som med den här limpan som jag bakade igår. 
Jag har nämnt det tidigare hur svårt det kan vara att få till ett gott och bra glutenfritt bröd. Ett bröd som verkligen känns som ett bröd. Ni som någon gång försökt er på att baka gf bröd vet säkert vad jag pratar om.
Men ibland lyckas det. 
Jag ger limpan fem tomteluvor av fem möjliga.


Receptet kommer från boken nytt bröd som jag har lånat från biblioteket. Efter att ha testat tre recept ur boken och alla med ett gott resultat, så blir det till att klicka hem ett eget exemplar.



 Här kommer receptet ifall någon känner sig sugen att testa.


Jullimpa 
500 g kall mjölk
20 g jäst
100 g sirap
300 g bovetemjöl
50 g maizena
2 tsk salt
1 tsk brödkryddor (jag hade i anis och fänkol 1/2 tsk av varje)
40 g psylliumfröskal

Blanda alla ingredienser till en jämn smet med hjälp av en visp.
Låt degen jäsa övertäckt i bunken i ca 2 timmar.
Ta upp dgen och baka ut till en rund limpa.
Låt jäsa i ca 30 minuter.
Grädda i 200 grader 45 minuter



Ingen kväll hos oss utan o´boy och smörgås.


Önskar alla en fin första advent.

5 kommentarer:

  1. Åhå sku behöv prov he vart ju gas åv glutenfri bullona min .God lillajul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker he du ska pråov de här. Superlätt ti bak, e kräver bara ganska mytchi tid.

      Radera
  2. Tack för den rekommendationen ...
    den boken ska jag klicka hem åt en väninna :)
    Ser så god ut den limpan!
    Skön lillajulshelg till dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din väninna kommer säkert att bli glad att få den boken. För mig som bakar mycket gf, så är det som min nya bibel.

      Radera
  3. Ja den limpan va jämn gräddad..ser ut som "köpis"bröd..Ser nog gott ut med oboy o ostmacka... ha en bra lillajul!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...