6 okt. 2014

Stickad sjal

I lördags hade finaste vännen L födelsedag :)
och som present åt henne sände jag i väg en sjal på posten.


 Sjalen är stickad i Tilda garn precis som den förra jag stickade.
Och mönstret hittade jag här
Jag valde dock att göra sjalen lite längre än vad som stod i mönstret.
Beskrivningen är på engelska och för mig var det första gången som jag försökte mig på att tyda ett mönster på det främmande språket. Finska, danska och norska mönster funkar bra men engelska är lite knepigt.



Och med det så har en ny vecka rullat igång.
Fint höstväder bjuder den på idag.
Det gör ju alltid saker och ting lite lättare.

Önskar alla en bra vecka!


3 kommentarer:

  1. Fina saker laga du.he nästan vinter i luften idag fåsi fåsi.Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  2. Ja nu hade jag tur då du visar din vackra sjal. Jag håller på med en nästan likadan som också är i rätstickning men mossgrön. Undrar om det yttersta varvet på din är virkad? Jag skulle bra mycket hellre virka nån sorts udde där än att sticka någon volang. Nu hade jag ju inget mönster att gå efter så den blev bara till från mitt huvud därför har jag inte påbörjat ännu det där lilla extra i kanten.
    Din var ju jättefin med bara lite finess tycker jag.
    Såg annars ljusstaken som din son gjort och den blev ju riktigt intressant. Passar perfekt när man vill mysa med ljus så här på hösten.
    Mulet och grått här men annars åk. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanten på den här sjalen är stickad. På vart femte varv så stickas den lilla "udden", alltså på samma varv som man ökar eller minskar maskantalet. Med andra ord så är sjalen färdig när du kommer till ändan.
      Det här var verkligen en sjal som jag tyckte om. Tur att man har mera garn i lager :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...