21 okt. 2014

Smördegspastejer med bacon och ägg...och snickerskladdkaka.


Förra veckan hade vi lite kalas här hos oss och till det så hade jag bl.a gjort såna här pastejer eller muffins, vad man vill kalla det.
Nu har jag ju då inte själv smakat på dessa eftersom de är gjorda på vanlig smördeg
 som innehåller vetemjöl. Men efter vilken åtgång dom har, så har jag dragit den slutsatsen att dom säkert är ganska goda :)


 Smördegspastejer med bacon och ägg.


Ett paket fryst smördeg (10 plattor)

Fyllning:
2 paket bacon
5-6 ägg
2 dl grädde
2 dl riven ost
en bit purjolök
1/2 paprika
salt och peppar

Låt smördegsplattorna tina.
Skär bacon i små bitar. Stek det knaprigt och låt rinna av på ett papper.
Skär lök och paprika smått och bryn lätt i en stekpanna.
Lägg bacon, lök och paprika i en skål. Tillsätt övriga ingredienser och blanda om.
Dela smördegsplattorna i två delar.
Tryck ut varje del i muffinsformar.
Fyll formarna med baconröran och knip ihop hörnen så att fyllningen täcks.
Grädda i 225 grader i ca. 20 minuter. 
Lyft dem ur formarna när de kallnat något.

OBS! Det blev en del fyllning över, som jag stekte till en omelett åt mig själv.
På det viset fick jag ju också lite smak av dessa muffinspastejer :)




**********************************





Till samma kalas hade jag även bakat den här Snickers kladdkakan. Den hade jag tidigare suttit och dreglat över inne hos bloggen Madame Edith. Så när gästerna var bjudna visste jag genast vad jag skulle baka. Jag gjorde som jag brukar och bytte ut vetemjölet till ett glutenfritt alternativ. Och ni anar inte hur god den här var. Oj,oj! Här hittar ni receptet. 
Och ni som tycker om att baka skall absolut ta och kika in på hennes blogg. Där finns så massor med härliga recept. Man vill bara testa allt.







En bra fortsättning på veckan åt er alla!

4 kommentarer:

  1. Oj .ja skådar allti Madam Edith men kan it prov allt gott .Kladdkakon va säkert bra

    SvaraRadera
  2. jag kollar också alltid madam...har goda o bra recept..och har även bakat en hel del av henne, men ändar om lite som jag ju gör..haha Kladdkakan ser ju så himla god ut även muffisen! Ha de bra!

    SvaraRadera
  3. Wow ... det där blir en höjdare på nästa juntaträff,
    som är här hos mig :)
    Tack :)

    SvaraRadera
  4. Ja ne oli niiiiiin hyviä. :) Terv.Tea.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...