3 sep. 2014

Hälsobröd - med recept


Förra veckan hade jag som sagt en bakgladare vecka, då jag bl.a bakade det här "hälsobrödet". Brödet heter egentligen något annat men för mig känns det väldigt hälsosamt så därav får det gå under namnet Hälsobröd.
Jag har ju som vanligt ändrat i receptet för att det skall passa min glutenfria kost. Men här tänkte jag ge er både min egen variant av receptet plus originalet.


 Hälsobröd 
      min variant

4 dl glutenfri grov mix
1 dl bovetemjöl
2 dl bovetegryn
1/2 dl fibrex
1/2 dl linfrö
1 dl solrosfrön
1 dl hackad mandel
2 tsk soda
2 tsk salt
1 rivet äppel
1 dl russin
2 msk honung
4 1/2 dl naturell yoghurt
blandade frön att strö ovanpå

Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Tillsätt äppel, russin, honung och yoghurt.
Blanda till en jämn smet och tryck ut degen i en smord och bröad form.
Strö över lite blandade frön.
Grädda i 175 grader ca. 1 timme.

Klickar ni på bilden nedan så får ni upp orginalreceptet.





4 kommentarer:

  1. Det tackar man för.. det skall jag ha prövat också.. Nu bakar jag rågbröd..tycker jag har bara bakat de sista dagarna , men jag tycker det är kul o rogivande,,sen är det ju gott också..o mycket bättre än köpebröd.Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det som du säger, både kul och avkopplande. Och sen får man ju ett gott resultat på köpet ;)
      Ha det gott!

      Radera
  2. Vill bara säga att jag gillar din blogg stort! Och tack för alla fina recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Va roligt att höra :)
      Ha det bra!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...