6 sep. 2014

Festlig äppelpaj med maräng.

Ingen har väl missat att vi lever i äpplenas tid. Det rullar in äpplen från höger och vänster och uppifrån och......ja kort sagt det finns massor. 
Och då återstår ju att försöka ta tillvara så mycket som möjligt av skörden. 
Ett bra sätt är ju att baka äppelpaj.
Inte för att det går åt hejdundrandes många kilo äppel till en paj men,..... ett kilo i alla fall :)

Receptet till den här pajen har jag haft inklistrat i mitt recepthäfte i flera decennier. Och alltid nu som då slår jag till och bakar denna mjuka, söta äppeldröm.


Äppeltårta på italienskt vis.

Botten:
125 g smör
3/4 dl socker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl eller glutenfri Fin mix
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 kg syrliga äpplen
1 dl socker
saften av en citron

Maräng:
3 äggvitor 
6 msk socker

Skala äpplena och skär dem i bitar. Lägg bitarna i en kastrull tillsammans med socker, citronsaft och en skvätt vatten.
Låt sjuda under lock på svag värme tills äpplena blivit lite mjuka.
Rör smör och socker till skum.
Tillsätt ägget under vispning och sist mjölet blandat med bakpulvret.
Bred ut smeten i en smord och bröad pajform.
Häll de något avsvalnade äppelbitarna ovanpå degen.
Grädda i 200 grader i 20-25 minuter.
Vispa vitorna och sockret till hårt skum.
Bred ut marängen på tårtan och grädda ytterligare i ca 10 minuter.

Jag äter gärna min pajbit tillsammans med en klick grädde :)


 Så vill jag ju självklart passa på att säga ett stort, stort TACK till alla er som lämnade så fina kommentarer i förra inlägget. Jag har nämnt det tidigare och står fortfarande fast vid, att ingen som tittar in här, skall känna sig tvingad att kommentera.
Men ibland.... blir man lite nyfiken på vem alla ni är, där bakom skärmen ;) Så därför....
Ett gäng fina typer, det är vad ni är! Tack!


Catarina




12 kommentarer:

  1. He så gott ut.vill du na äppel finns nou mvh D

    SvaraRadera
  2. En lite annorlunda äppelpaj så den måste jag nog testa!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt om den föll dig i smaken :)

      Radera
  3. ja äpplen finns ..fast vi inga äppelträd har, får av D och av syrran.Tackar för det receptet ,det skall prövas. ha de bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen ett riktigt äppelår i år. Synd att man inte riktigt har möjlighet att ta tillvara allt.

      Radera
  4. Tack den ser jättegod ut!
    Ska kanske pröva äppelpajen på "tanterna" som är hitbjudna
    på Tupperware-party i morgonkväll!
    Hur många är den beräknad till! Vi blir tio st :)
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pajen är bakad i en form som är 30 cm i diameter, så alltså är den ganska stor. Dessutom blir det ju lite höjd på den också, med äppelfyllningen och marängtäcket. Så visst tycker jag att den borde räcka bra till åt tio damer :)
      Önskar er en trevlig Tupperwarekväll!

      Radera
  5. Tack den måste jag pröva till helgen när vi får gäster. Kan jag spara den t.ex 2 dgr i kylskåp eller måste den bakas samma dag som den serveras?
    Hälsn Gun-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själv den är godare om den hinner stå i kylskåpet och bli riktigt kall innan den äts. Så nog tycker jag att du kan baka den på förhand. Lycka till!

      Radera
    2. Detta var en supergod paj, den godaste som jag har ätit på länge. Mina gäster gillade den också. Tusen tack för receptet.
      Hälsn Gun-Mari

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...