5 aug. 2014

Skördetid

Det är mycket av det som växer, som är klart att skördas nu.

I zackes morotsland har morötterna växt och blivit riktigt fina.
Med den här mängden morötter kan vi nästan ställa oss på torget och sälja. Synd att båda sorterna som vi sådde var s.k sommarsorter vilket betyder att de inte är tänkt för lagring. 
Nåja skall försöka servera rivna morötter på middagsbordet så ofta jag kan nu ett tag framöver.



I dag har lökarna tagits ur jorden. Tyckte att det kändes väl tidigt, men inte vet jag. Har någon gång hört, att när lökblasten lagt sig så är löken klar. Och det hade den gjort nu, så då fick den komma upp. Och alldeles tillräckligt stora hade dom hunnit bli. 
Nu har vi lök för en lång tid framåt.
Någon som vet varför stora delar av rödlöken var angripen av små,små larver medan gullöken var hur fin som helst. Man tycker ju att lök som lök, åtminstone för larver.





 Squash får jag en eller två varje dag och ärterskidorna är färdiga att spricka.
Det bästa vore ju om man kunde stoppa allt det här i en burk och ta fram vartefter, hela långa vintern, när man vill ha "in ärtästjido, in squash, elo vaför int in måoråot". Men nu skall ju så gott som allt detta ätas färskt. Med den påföljd att håller på och gnager hål i huvudet på alla i familjen. 
"Jet in na ärter nu.....vi har så mytchi."


 Till middag idag så blev det en makaronilåda. En väldigt lättlagad variant av den så traditionella maträtten. Det här receptet har jag kört med i många år och lika omtyckt är det fortsättningsvis.

 Makaronilåda åt många.

1 påse makaroner (400 g)
700 g malet kött
1 stor gul lök
1 liter mjölk
4 ägg
1,5 msk Herbamare örtsalt
1 msk paprikakrydda 
ett par dl riven ost

Koka makaronerna i saltat vatten enligt anvisningarna på förp.
Hacka löken och bryn den tills. med maletköttet.
Vispa ihop mjölk och ägg, tillsätt kryddor och ost.
Blanda de avrunna makaronerna med maletköttet och häll i en smord ugnsform.
Häll på mjölk-äggblandningen och grädda i minst 1 timme i 175 grader.
Täck ev. formen med aluminiumfolie vid halva tiden, så inte ytan bränns.


Eftersom jag inte äter vanlig pasta och ej heller är så speciellt förtjust i glutenfri pasta, så gjorde jag en liten låda åt mig själv där jag använde grovt riven squash istället.
Och det blev mycket godare än varianten med glutenfria makaroner. 
Roligt när ens experiment i köket lyckas :)



Och äntligen har mina frösådda zinnior börjat blomma.
Någon gång skall jag ha en hel äng med zinnior.

5 kommentarer:

  1. Oj jösses vad du är flitig som odlar så. Det är ju så himla trevligt att få plocka in från eget land men mitt har blivit minimalt med årens rätt. Tunna, mindre ärtskidor testade jag i år att förvälla riktigt snabbt för att kunna använda dem bland ugnsrostade grönsaker eller i wok men jag har inte använt dem än.
    Ha det så gott och vi ses väl snart på Juthbacka som närmar sig med stormsteg.

    SvaraRadera
  2. hoppsan va stour moröter behöv väl it fråg va ni göde me,i sista birka va ett bra recept på en kaka med squash i .di kombe så mang tå di byri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jå, vi göder med hästskit på burk, visst va e he du tänkt på ;)
      Jag fastnade också för receptet på squashkakan, skall testas. Jo det blir väl mycket av sorten på en gång, speciellt när jag får ha alla för mig själv.

      Radera
  3. När jag var liten rev mamma morötter och frös in och jag har ännu i denna dag inte ätit godare rivna morötter! De var så saftiga så man kunde suga saften ur dem! :) Men man måste frysa i små askar eller påsar för de surnar fort så man ska gärna äta dem samma dag de är upptinade.

    På tal om makaronilåda av squash kan jag tipsa om denna underbara lasagne, receptet är inte mitt eget men där hittar jag det lättast. :)

    http://villatallunden.blogspot.fi/2010/05/lasagne-utan-pasta.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visste inte att man kan frysa morötter, men det där lät ju riktigt bra.
      Tusen tack för tipsen!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...