25 aug. 2014

Lättlagad vardagsmat - Korvsås




I dag serverades det korvsås till middag hos oss. En maträtt som går lätt att svänga ihop med få ingredienser. 
Att herrskapet sen också tycker att det är gott, gör ju inte saken sämre :)


Så här kokar jag min korvsås.

1 paket Atrias länkkorv, a´750 g.
1 lök 
1 buljongtärning
En skvätt sojasås
Ev. salt och peppar
1-2 burkar matlagningsgrädde eller vanlig grädde
mjölk
majzena redning (mörk)

Skär korven i bitar. Hacka löken.
Bryn korv och lök i en stekpanna. Häll på grädden och mjölk så att det just och just täcker korven.
Tillsätt buljongtärning, sojasås och ev. kryddor.
Låt småputtra ett par minuter. Späd ev. med mera mjölk
Red av såsen med lite majzena redning.


Som tillbehör till korvsåsen fanns kokt potatis, grönsallad, potatissallad, italiensk sallad och nybakta morotssemlor.
Receptet till semlorna kan ni läsa här.


4 kommentarer:

  1. halloij..korvsås äts också här o gillas av "gubbarna".."min sås" är ungefär på samma vis.fast jag brukar ta lite tomatpure också...morots semlor är å gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomatpure´ passar säkert bra att ha i. Bara det att en del hos oss påstår att dom inte gillar tomat. Men jag undrar....för ketchup det går minsann ner ;)

      Radera
  2. va du får korvsåsin ti låt gott .samma här di sku kun ät he jämt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...