20 aug. 2014

Blåbärspaj med maräng



 Maria som bloggar under namnet Tidstjuven har frestat med blåbärspaj både en och två gånger. Och idag kunde jag inte stå emot längre, utan snurrade till en likadan paj.
Och nog förstår jag att man vill äta den här mer än en gång, för den var så super duper, söt och god :)

Några små ändringar gjorde jag i receptet. Bl.a så byttes vetemjölet ut mot ett glutenfritt alternativ.

Så här bakade jag min paj.

Botten:
3 äggulor
1,5 dl socker
väl 1,5 dl mjölk
50 g smält smör
3 dl glutenfri Fin mix
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa gulor och socker.
Smält smöret och blanda i mjölken.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker
Blanda samtliga ingredienser tillsammans.
Häll smeten i en smord och bröad pajform.
Grädda i 200 grader ca. 15 minuter.

Under tiden bottnen gräddas så vispas 3 äggvitor och 2 dl socker till maräng.

Ta ut pajen och häll på ett lager med blåbär.
Bred ut marängen över bären och grädda ytterligare i ca 10 minuter.




3 kommentarer:

  1. Det här var precis vad jag behövde.. Ett superbra recept till mina blåbär.. Får nog testa det redan till helgen tror jag :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt om du kan ha användning för receptet :) Pajen var väldigt lätt att göra men kändes ändå lyxig med marängen ovanpå.

      Radera
  2. Vilken tur, ett nytt recept även till mig här. Den ser så himla god ut för maräng ger ju alltid piffen. Jag är så himla glad åt dina recept eftersom många är rätt enkla men väldigt goda. passar mg perfekt. Tack.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...