2 aug. 2014

2 Augusti

Tänk att vi redan är in i augusti. Ofattbart hur snabbt tiden går. Om en och en halv vecka är det skolstart och med det börjar sommaren så smått vara förbi. Men vädret har tydligen inte en tanke på att det snart är höst, för det visar sig från sin allra bästa sommarsida just nu, och så lär det väl ska bli ännu ett tag framöver.

Känner att jag varit rejält frånvarande ett tag nu igen och det p.g.a att vår hund blev akut sjuk och all min energi gick åt till att försöka få den frisk, vilket sen slutade väldigt lessamt.
För att göra en historia kort, så blev han opererad för främmande föremål i tarmen för en vecka sedan. Operationen gick bra och hunden var pigg efteråt, om än han dock aldrig återfick sin matlust. Tre dagar efter op så tillstötte någonting akut, som gjorde att han hastigt blev sämre. Vad som tillstötte vet vi inte.
 Han somnade in på sin favoritplats, under äppelträdet.

I rabatterna och krukorna fortsätter det att blomma, om än det mesta börjar vara tryckt längs marken vid det här laget, efter de senaste veckornas häftiga åskskurar.






 Mina frösådda pelargoner har börjat blomma, och ärligt, så är jag faktiskt lite stolt över att jag fick det att lyckas, att från frö få en pelargonplanta :)

 Mårbackan som jag fått av mamma blommar också. 
Den pelargonen börjar ha något år på nacken.
Till hösten skulle det gälla att hitta en lika bra vinterförvaring åt den 
som den haft hos min mamma. 
Tror ni att man kan övervintra den i en mörk jordkällare?


Enligt bilden på påsen så skulle den här dahlian vara rosa. Men så här blev den.
Inte så illa det här heller ;)

Första året som jag har försökt mig på att så tagetes. Och nu har även dom börjat blomma.


Växthuset börjar så smått ta form. Just nu liknar det ändå mest en byggarbetsplats. 
Men nu blir det lite paus i byggandet, för bonden kopplade i slåtterkrossen igår.


 Korna får vara ute på dagarna igen, 
efter att ha stått inne dagtid och varit ute på natten, p.g.a värmen.
Men på måndag ser det ut att bli ny dagordning igen, enligt väderprognosen. Det är nästan så att jag lider lite med alla stackars djur, i denna tropiska hetta.

Bärsäsongen är i full gång och vi frossar i bär och stora glassportioner.

En kastrull med drottningsylt har jag också kokat.

2 liter hallon-blåbär
3 msk vatten
6 dl syltsocker

Lägg bären i en kastrull och tillsätt vatten.
Värm tills vattenånga bildas, tillsätt syltsocker under omrörning.
Koka bären på svag värme ca 15 minuter.
Dra kastrullen från spisen och låt sylten svalna en stund. Skumma vid behov.
Fyll sylten i varma glasburkar. Låt svalna och ställ kallt.





Jaa, och så har vi ju kattfarm.
Tri lediga kattungar ifall nain vill haa :)


2 kommentarer:

  1. Undrade vad som hänt din hund ,vi gjorde den operationen på Selma för x antal år sedan som tur gick det bra .Mårbackan kan du säkert övervintra i jordkällaren men jag har min i garaget .Somliga pelargoner har vi i mina föräldrars källare och dom fick inte en s vatten men blommar nu ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick nog förklarat för oss att det var en stor operation med många risker men att hundar i allmänhet brukar återhämta sig bra efteråt. Något tudelad information där kan väl tyckas.
      Har diskuterat med vet. nu efteråt och högst troligt har det tillstött något utöver det han blev opererad för.
      Mårbackan har tidigare övervintrat i ett garage och där har den trivts bra. Nu har inte jag något sånt, så därför får jag hitta en annan lösning. Jag har några pelargoner som jag förvarat i ett källarrum över vintern och det har väl lyckats både bättre och sämre.
      Ha det gott!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...