11 juni 2014

Vallmo

Nu står den i full blom.
Om dessa kan man gott säga att underbart är kort.
Knappt hinner dom slå ut, så trillar kronbladen till marken.


Enligt många är den ett ogräs, men jag tycker att vallmon är vacker
från början till slut....
....först sticker den upp sina ludna blad ur gräsmattan,
 och sen kommer den likaså ludna knoppen.
för att senare spricka ut i en lysande färgprakt.
Och som avslutning får den en vacker fröställning.
Vad mer kan man begära.




Det är mycket som blommar nu och det vill man ju ta tillvara så gott man kan.
Hinner jag inte annat i min trädgård på en dag, så åtminstone går jag ett par varv runt huset och bara tittar, andas och njuter.

Njut av era trädgårdar, mycket annat kan vänta!

1 kommentar:

  1. Alldeles underbara är ju vallmon. Som du säger, vilken färgprakt. Nej absolut inget ogräs enligt mig. Jag får dem inte ens att växa, har sått frö flera gånger och även planterat men de har ju så himla långa rötter att de vill alltid gå av.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...