29 juni 2014

Fröknäcke...med recept.


Nu som då brukar jag baka fröknäcke, och då använder jag mig av receptet som jag har visat här tidigare.
Men nu kände jag att jag ville testa något annat, så jag sökte på nätet, och till sist blev det en blandning av lånat och eget recept.

Med det fick jag att riktig gott knäckebröd som innehåller massor med frön att tugga på. 
Och en rejäl klick smör fungerar som pricken på i:et.


 Fröknäcke

3 dl solroskärnor
2 dl sesamfrön
1 dl linfrö
1/2 dl ljust jyttemjöl (kan ersättas med något annat mjöl)
1/2 tsk salt
3 ägg

Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt äggen och blanda.
Bred ut smeten på en plåt och grädda i 225 grader i 20-25 minuter.
(Om brödet ännu känns mjukt låt det stå i ugnen på eftervärmen en stund till.)




Att knapra i sig dessa fröbröd får ju en att känna sig som världens hälsosammaste människa.
Så då är det ju inte helt fel när man vet att kakburken är full :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...