16 juni 2014

Citronmuffins med glasyr


Normalt har jag inget stort behov av socker,...men ibland får jag ett akut sug efter någonting sött och gott. Och då är det inte godis jag i första hand tänker på, utan snarare något gott att äta till kaffet.
Och det var just vad som hände här i helgen. Mitt i allt fick jag ett stort behov av något gott till eftermiddaskaffet. Så då vispade jag till dessa godingar.
Och som tur, blev det någon extra så den sista njöt jag av till fikat idag :)


 Citronmuffins med glasyr 
15 st

125 g mjukt smör
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk lemon curd
1 1/2 dl citronkvarg

Glasyr
100 g färskost
50 g mjukt smör
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Rör smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget och rör kraftigt.
Blanda mjöl och bakpulver.
Rör ner mjölblandningen, citronkvargen och lemon curden.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda i 200 grader, ca 15 minuter.
Blanda alla ingredienserna till glasyren och vispa till en jämn smet.
 Spritsa, eller bred glasyren, på de avsvalnade muffinsen.





Här fortsätter det blåsa iskalla vindar och termometern visar inte speciellt många grader heller denna midsommarvecka. 
Men det är som det är....det finns inget dåligt väder, bara.....bla, bla, bla..

Önskar alla en fin midsommarvecka!

4 kommentarer:

  1. Så trevlig bild där sonens ögon tindrar när han kikar på dina muffins. Vattnas även i min mun. Kanske borde även jag röra ihop några till midsommaren, borde ju ha något extra gott att mumsa på när vädret är som det är.
    Låter så enkelt när du svänger ihop något bakverk och jag som med åren blivit så himla lat att baka. Som du säger får man sug ibland men om det inte är för ofta så är det ju destu godare också.
    Ha en trevlig midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vädret är nog inte så hej hopp för att vara midsommarveckan. Men det är att ta det som det är och hitta på något annat trevligt i stället.
      Fin midsommar till er också!

      Radera
  2. Ser ut som Zacharias har svårt att välja vilken som är störst,men goda ser de ut allihopa tycker mommo.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...