15 maj 2014

Recept på ett riktigt mjukt och gott havrebröd.

Igår hade vi en så blåsig och kall dag här hos oss
så jag beslöt mig för att stanna inomhus i stugvärmen.
Och vad är väl lämpligare än att ställa till med brödbak en kall och ruggig dag.
Havrebröd och semlor med rågsikt, blev det den här gången.

Havrebrödet är ett bröd som jag bakade mycket förr, 
så länge jag själv åt vanligt mjöl,
och det är så himla mjukt och gott. 
Men numera njuter jag bara av doften. 
Övriga familjen däremot, äter brödet med stor aptit.



Havrebröd 5-6 st.

1 liter vatten eller mjölk
2 påsar torrjäst
2 tsk salt
1/2 dl sirap
1 dl matolja
6 dl havregryn
ca. 18 dl jästbrödsvetemjöl

Värm vätskan till lite mer än fingervarm.
Blanda ner salt, sirap, matolja och havregryn.
Blanda torrjästen med mjölet och tillsätt.
Rör till en jämn deg.
Låt jäsa ca 20 minuter.
Baka ut till runda bröd, nagga och ta ut hål i mitten.
Lägg på plåtar och låt jäsa ca 1/2 timme.
Grädda i 225 grader 10-12 minuter.





1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...