23 maj 2014

Ett steg närmare drömmen.

Länge, länge har jag drömt om ett växthus.
Eller som jag gärna vill kalla det ett sommarhus.
Ett hus där jag kan odla mina blommor 
och där vi kan samlas runt ett bord och fika eller äta en bit grillat kött.

Och tro det eller ej, säger jag kanske mest till mig själv,
 men nu är jag faktiskt ett steg närmare drömmen om mitt sommarhus.
 Egentligen ett ganska stort steg närmare. 
För saken är den, att när jag fyllde mina jämna år för en tid sedan 
så i present av familjen fick jag
 förverkligandet av mitt växthus.

Wau, säger jag bara!!
Det är väl så här ett barn känner sig på julafton
 efter att ha fått sin högt efterlängtade julklapp. 
Det liksom känns i hela kroppen!
För ni ska veta att för mig är det stort, för utan karaarbetskraft....inget hus.
Och nu är planeringen i full gång, i mitt huvud har den ändå pågått i många år.

Inspiration har jag samlat på mig i massor under lång tid.
Och idag har jag en ganska klar bild av hur jag vill att mitt hus skall se ut.
Materialet står vi inte helt på noll med heller,
 gamla fönster har vi, rödtegel har vi och platsen har vi också.... 
så redan det tycker jag är en bra början.
Ja och lite inredning har jag också :)


Mycket jobb blir det
det lär vi inte komma undan. 
Men oj jösses så jag ser framför mig hur bra det kommer att bli.


Där på andra sidan, bakom de kvadratiska planteringslådorna 
skall huset stå, med kvisten vänd hitåt.


På det några sparade inspirationsbilder.


Alla dessa bilder är lånade.










Sluta aldrig drömma, en vacker dag så uppfylls någon av dina drömmar!


Ha en riktigt bra dag och veckoslut alla ni som kikar in!

3 kommentarer:

  1. hoppsan .fjärde oppifrån räknat sku jag kuna tänk me ...men ja har ju GALLDEBURN .ha e bra

    SvaraRadera
  2. Mycket fina allihop. Jag förstår att du set fram emot detta. Det ska bli kul att se hur det blir.

    SvaraRadera
  3. Lyckans ost som får ett växthus,, mitt är nog lååångt bort det ännu.. Ja visst är stormhattsranunkel fin.. tror jag köpte plantan vid Blomtorget för länge sen..Här kommer lite "läsning"...jag skulle ju kunna se om det skulle finnas nån liten planta brevid så skulle du ju kunna få den...
    Ranunculus 'Pleniflorus', Stormhattsranunkel

    Artnamn: Ranunculus aconitifolius 'Pleniflorus'.
    Naturligt utbredningsområde: C och S Europa.

    Växer buskigt. Bladen liknar stormhattens, glansigt mörkgröna och handflikiga. Blommorna är knapplika, vita och fyllda.

    Trivs bäst i fuktig och humusrik jord.

    Kräver ingen särskild skötsel.

    Används i naturlik trädgård, woodland och rabatt.

    Förökas genom delning på våren.

    Kan odlas i hela landet på skyddat och väldränerat läge.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...