15 apr. 2014

Recept på Laxcheesecake.

Hej på er!
Hur är det med er så här före påsk!
Är påskhararna på plats och påskhäxkläderna strukna.
Inte här....Här hänger julgardinerna i köksfönstret ännu och häxkläderna ligger djupt nertryckta i sin korg.
Men är det inte så att julen varar ända in till påska...eller vad brukar dom säga.

Nå hur som helst...
 här kommer ett av dom utlovade recepten från min födelsedagsbjudning förra veckan, nämligen Laxcheesecake. 
 Det var första gången som jag testade att göra en sån här variant av smörgåstårta. Och då är det ju förstås alltid lite spännande att se vad gästerna tycker om saken. Men den här hade jag verkligen inte behövt vara nervös över för den gick strålande hem hos gästerna :) 

Receptet är hämtat ur Kuriren.

Laxcheescake

300g Malaxlimpa
75 g smält smör

Mixa brödet och blanda i smöret. 
Tryck ut blandningen i bottnen på en form med löstagbar kant eller i en pajform.

Fyllning:
400 g Philadelphiaost
2 dl creme fraiche
250 g kallrökt lax
2-3 schalottenlökar
eller 1-2 rödlökar (jag hade i en 1/2 rödlök)
1-2 msk dill
salt och peppar (jag kryddade bara med lite citronpeppar)

Skär fisken i små bitar och hacka dillen. Blanda med övriga ingredienser. Bred ut blandningen ovanpå brödbottnen i formen. Ställ kallt. 
Sen är det bara att garnera efter tycke och smak.

På påskens buffebord skulle den här kakan passa bra.



I morgon skall jag ge er receptet på rutorna som ni kunde se här
En riktig godbit som också passar perfekt nu till påsk, eftersom den har smak av både citron och kvarg.

Syns i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...