15 mars 2014

Vi knallar på.

Idag vill jag börja med att säga ett stort Tack till er alla som troget kikar in här, även om det inte är speciellt mycket fart på den här bloggen för tillfället. 
Och ännu ett jätte, jätte Tack till er som lämnat så trevliga kommentarer här på sidan. Jag vill ju i första hand att ingen av er som tittar in här skall känna sig tvungen att skriva något, men jag skulle ljuga om jag inte medger att det är som extra guldkorn varje gång någon lämnat en liten hälsning. Så tack för det!


Här knallar livet vidare även om känns som att det är mer eller mindre uppförsbacke hela tiden. 
Efter en vecka i full vinter kom vi hem till ett mycket vårigt landskap. Ett varv runt huset visade att även blommorna hade börjat vakna till liv, tulpanerna visade sig på flera ställen och jag var ju förstås tvungen att lyfta på granriset och se hur rosorna och pionerna hade det. Dom såg ut att må fint :)

Med våren kommer alltid behovet av att röja och rensa och det är vad jag har gjort till viss del den här veckan. Jag börjar undra om jag överhuvudtaget har städat på hela vintern så mycket damm, och skräp och skit som har samlats. 
Men jag har sagt det förr, e allti råoligan ti städ tå e syns odentli skillna baket.....


Igår fick jag ett extra behov av något sött till efterrätt så då fick bli en lättlagad pärontosca.

Och här kommer receptet på den.

4-6 päron skalas och skärs i bitar

50 g smör
3/4 dl socker
1 msk vetemjöl 
1 msk grädde  
1 1/2 dl flagad mandel

Lägg päronen  i en smord ugnsfast form.
Smält smöret till toscasmeten. Blanda ner socker, mjöl och grädde, låt sjuda ett par minuter.
Ta av smeten från plattan och rör ner flagad mandel.
Bred smeten över päronen.
Grädda i 200 grader ca 20-25 minuter.



Idag hade vi en stund utomhus med diverse vårsysslor.


Herrskapet i huset byggde koja..... 


 ....och servade mopeder.

 Själv försökte jag ställa i ordning ett bord/bänk byggt av lastpallar.


Ja.......och så virkar jag en spetsduk i vårfärg.


Det var allt för idag, vi syns en annan dag.


2 kommentarer:

  1. som ja sku ha siti å vänta på ett livstecken från de.jag ha plocka bort fula ljungar idag men he vart tomt vi trappon God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Ja det är inte alltid man har tid el lust att skriva..tycker det går i samma fotspår också..inget nytt att skriv om..Men det va en fin duk du hade virkat!Vi får väl vintern tillbaka imorgon då det lovats snö...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...