2 feb. 2014

Jag har bakat bullar.


Hej hopp allihopa!
 Här rusar dagarna iväg och tänk nu är vi redan in i Februari. 
Mildare väder har utlovats och man kan undra om vintern är över nu.
Inte många minusgrader ikväll, 
men en bitande kall vind kändes ordentligt i ansiktet under kvällens promenad.


Att baka goda glutenfria bullar är inte alltid så lätt. 
Men om man använder receptet som jag har använt när jag bakade dessa godingar,
 så är det inte alls så svårt att lyckas.


 Glutenfria bullar.

50 g jäst eller 1,5 påse torrjäst
75 g halvsmält smör
1 msk fiberhusk
1/2 dl ljus sirap
1 tsk kardemumma
2 krm salt
1 ägg
ca. 840 g Sempers glutenfria mjölmix

Smula ner jästen i en skål (torrjäst blandas med mjölet)
Värm mjölken fingervarm. Häll den över jästen.
Rör ner fiberhusken och låt blandningen svälla ca 10 minuter.
Tillsätt sirap, kardemumma, salt och ägg.
Blanda i hälften av mjölet och rör till en jämn smet. 
Tillsätt det halvsmälta smöret
 och resten av mjölet i små mängder åt gången, tills du har en passlig deg.
Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
Baka ut degen till önskad modell och låt bullarna jäsa ytterligare 30 minuter.
Pensla med ägg och strö pärlsocker över.
Grädda i 225 grader i ca 12 minuter.


Det blev både vanliga bullar och fastlagsbullar :)

4 kommentarer:

  1. Bullarna ser fantastiskt goda ut o smakar säkert också bra. Du har en mycket proffessionell blogg med många fina inlägg. Ha en fin dag hälsar Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, Tack!! Roligt att du har hittat hit :)
      Fin dag till dig med!

      Radera
  2. Tack för titten hos mig och nu hittar jag till dig. Trevlig blogg och bullarna ser goda ut :) En trevlig dag önskar jag dig / Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...