11 jan. 2014

Recept på knäckig äppelpaj.

 För mig föll den här pajen genast in på favoritlistan...
men så är jag också barnsligt förtjust i allt som har med knäckigt och kinuski att göra.
Den här pajen kan jag garantera att vem som helst kan göra, för lättare än så här kan det inte bli.
Och resultatet är super!


 Knäckig äppelpaj

1 ägg
2 dl socker
1 tsk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
 100 g smör
 ca.3 äppel
smör, mörkt socker

Rör ihop ägg, socker och vatten.
Tillsätt det smälta, något avsvalnade smöret.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver, vänd ner detta i smeten.
Lägg smeten i smord pajform.
Rada ut tunna äppelklyftor över degen.
Klicka på några klickar smör och strö över rårörsocker.
Grädda i 200 grader ca. 25 minuter.

Jag använde glutenfritt  mjöl (Fin mix)och det gick hur bra som helst.


Finfin fortsättning på helgen åt er alla!!


4 kommentarer:

  1. oj he ji säkert gott ...tror e bäst ja it lagar e.God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Önskar dig också en fin fortsatt på helgen men en jättegod paj!!

    SvaraRadera
  3. Receptet passar mig perfekt då jag borde ha något nytt att ta till och det där låter ju så enkelt. Broilersoppan du hade receptet till en gång har jag gjort flera gånger den är ju supergod. Syster äldre blev också helförtjust i den och tänker tillreda. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  4. Hej Catarina!
    Satt nu en stund och kikade runt på din blogg:) och det här receptet lät så himla gott och enkelt;) passar perfekt då min sons sambo har gluten. Så det ska jag testa:))

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...