2 jan. 2014

Recept på en lättlagad...och god köttgryta.

Det är en hel del mat som  tillreds här i vårt hus. 
Speciellt nu när barnen har lov från skolan, känns det som att jag inte gör mycket annat än slänger och på med kastrullerna dagarna i ända.
Sällan blir det några stora gastronomiska utsvävningar när jag lagar mat....
hellre söker jag efter det som är lättlagat och med inte alltför krångliga ingredienser...
ja gott skall det förstås också va´.

Så idag bjuder jag på en köttgryta gjord på älgkött.
Och den är både jätte god och lättlagad. Det som behövs mest är tid.


Älgköttgryta med Mustapekka ost.

ca. 1,5 kg älgkött
1-2 lökar
2 köttbuljongtärningar
1,5-2 tsk salt
2 burkar creme fraiche
1 burk grädde
1 mustapekka ost

Skär köttet i tärningar och löken i klyftor.
Bryn köttbitarna och löken i en het stekpanna.
Lägg över alltsammans i en gryta och fyll på med cremefraiche, grädde och ev. en skvätt vatten så att köttbitarna just och just täcks.
Tillsätt salt och buljongtärningar.
Låt all koka på svag värme ca 1,5-2 timmar tills köttet är riktigt mört.
Dela osten i mindre bitar och tillsätt den i grytan. Låt osten smälta och sen är det klart.

Smaklig måltid!!



6 kommentarer:

  1. ja he lät ju gott. Men jag har inget älgkött..men säkert går det lika bra med nötkött.måste prova,,tackar för det..o ha en bra fortsatt år 2014

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nötkött funkar säkert, själv har jag inte testat med annat än älgkött..
      God fortsättning till dig me´!

      Radera
  2. Måst prov ... sonen är älgjägare, så jag får 'låna' lite kött
    av honom!
    Gott är det säkert ... ser så ut!
    God fortsättning i mörkret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med en jägare i familjen...så kan man kanske "få" sig en köttbit eller två :)
      (Om än det blev lite mycket av det goda hos oss i år, med tre jägare under samma tak.)
      ....Tänk om man visste var lampknappen sitter.....

      Radera
  3. he låter gott.jag ha laga kållåda å he var gott och sköite se sjölv.he låte som ja sku ha bråttom.Hahaa.god fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kållåda är ju bara såå gott! Tacksamt me mat som int behöver passas.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...