7 jan. 2014

Om att hinna med "allt"...


Inne på bloggen Lindas lantliga kan man läsa ett inlägg om hur hon väljer att prioritera för att hinna med handarbete och inredning.
En hel del i det hon skriver känner jag så väl igen mig i. Så därför vill även jag ventilera lite tankar kring ämnet som jag kallar.... att hinna med allt.
Ingen hinner med allt, men allt (eller det mesta) handlar om hur man prioriterar. 
Själv får jag ofta frågan hur hinner du handarbeta....hur hinner du motionera....hur hinner du baka....hur hinner du...hur hinner du....   Jo kanske för att jag lämnar något annat ogjort eller dammsuger bara varannan vecka istället för två gånger varje vecka. Men varje gång någon frågar hur jag hinner handarbeta(t.ex)....så får jag en känsla av dåligt samvete. Som att jag med så många barn och hel del annat runtikring mig inte har rätt att lägga min tid på trädgård och handarbete. Jag känner att en finfin förklaring skulle vara på sin plats(mest för eget samvete), men det enda jag brukar få ur mig är väl något i stil med Man hinner det man riktigt vill...
Något som fått mycket lägre prioritet i vårt hus är nog städningen. Nu städar jag när jag anser att det behövs, förr städade jag för att det var en viss dag i almanackan..
Något som jag också gjorde förr var att delta i en massa kurser, idag tycker jag det är lika skönt att kunna ha sina intressen hemma, istället för att sitta i bil en timme/kurskväll.
För en tid sedan gjorde jag ett av dom större valen när jag sa upp mig från bageriet där jag jobbade. Och idag saknar jag jobbet, det sociala umgänget med arbetskamraterna, känslan av att ha en bra arbetsdag bakom sig, men....  jag ville helt enkelt inte att mina barn ska behöva ha en vandrande sömngångare, med färdig utbränd stubin till mamma. Hellre är jag hemma på heltid. Och jag lever i den tron att det finns nya jobb med (för mig) bättre arbetstider. 
För att sammanfatta detta så handlar det till mångt och mycket om att välja och välja bort.
Det finns saker i livet som vi inte rår på, där kan vi endast välja hur vi hanterar det, men det andra kan vi påverka....

Jag önskar att år 2014 skall bli året då ni alla hinner med något av det ni vill.

8 kommentarer:

  1. väldigt kloka ord där ,lever ungefär så där själv ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jag som har fler år på nacken än du kan bara säga att du gör precis rätt i allt det där. Barnen mår ju inte bra om man inte mår bra själv och prioriterar man bort allt roligt då mår man inte.
    Precis som du städade jag en viss veckodag oberoende om det var skräpigt eller inte, nu städar jag en gång i månaden men vi är ju numera bara 2 pers. Tycker faktiskt bara att jag blivit klokare med städningen så det tycker jag även om dig.
    Dessutom var jag hemma med barnen i elva år och harmas inte ett dugg på detta. Enda problemet var just det sociala.
    Skall jag vara helt ärlig så beundrar jag dig så smått för just detta att du ser till att trivas och ha lite roligt själv också. Fortsätt med detta, även vi bloggare har ju glädje av varandras idéer och allt pysslande. Ha det fortsatt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord!
      Vår äldsta son fyller 17 i februari och jag har varit hemma största delen under dom åren. Endast jobbat någon period emellanåt. Men ska jag vara ärlig så mår vi alla bäst när jag är hemma och sköter "markservicen". Där känner man också att man får förklara sig en och annan gång "tå man bara e heim". Jag kommer aldrig att ångra att jag stannade hemma med mina barn, det känner jag redan nu.
      Ha det gott du me´.

      Radera
  3. Fint skrivet! Det blir ju precis så bra som vi vill att det ska bli :)
    Allt har sin tid..Och den som gör det dom trivs med dom mår allra bäst,i stället för dom som gör det som andra vill att dom ska göra.
    -G-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen precis så är det. Jag hade också en period i livet när jag gjorde allt för att försöka "passa in". Till sist hade jag helt tappat bort mig själv. Tack och lov så är den tiden förbi...idag mår jag så mycket bättre.

      Radera
  4. BRA skrivet!
    Det är ingen annan än DU som vet hur du känner och vill!
    Finns det ekonomisk möjlighet tror jag att fler, främst mammor, men även pappor var hemma!
    Men det är opp till var och en!
    Har varit hemma med egna och andras barn (dagbarn)i tjugo år, på -80,90-talet och då fick man ofta höra .... "Det och det borde du hinna, som BARA är hemma med barn" .. det blir väl aldrig bra i allas ögon!
    Nu har jag (som i Tv-reklamen) 52 veckor semester ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd att ekonomin spelar en allt större roll i samhället. Där borde någon verkligen sakta farten innan det går helt åt pipsvängen.
      I allas ögon blir vi aldrig bra, huvudsaken är att det känns bra i "magen".
      Önskar dig en god fortsättning på "semestern" :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...