15 jan. 2014

Ett tips när du stickar med flera färger.

Att sticka med flera färger känns säkert för många svårt och jätte trasligt. Det gjorde det för mig också innan jag lärde mig den här tekniken som jag ska visa er här. Förr när jag stickade med flera färger så gjorde jag så att jag tog upp den färg jag skulle sticka med och sen la jag ner den igen för att ta nästa färg. Och dessutom tvinnade jag alltid färgerna om varandra på baksidan.
Nu gör jag så här....

 När du håller i stickningen så tar du alla färger på fingret på samma gång. Bestäm i vilken ordning du vill hålla färgerna, för de skall hållas i samma ordningsföljd på fingret hela tiden
Jag brukar för enkelhetens skull sätta den mörkaste längst bort från stickningen, alltså här det gula garnet, och den ljusaste håller jag närmast stickningen.

 När du stickar så plockar du helt enkelt upp den färg du skall ha och låter de andra färgerna löpa med på baksidan. 

 Att sticka med flera färger på det här sättet gör att det är mycket mindre trassel. Inga tvinnade garn som behöver redas upp.

Och baksidan blir också fin. 

 Här har jag bytt färger. Så då får den röda, den mörkaste färgen var längst bak. Den gula i mitten och ljusaste längs fram.

Det som jag håller på med är ärmarna till tröjan. En klar och den andra en bit på väg.

Hoppas nu att ni fick ut något av mitt lilla tips.


Önskar er fina stunder med era sticksömmar!

10 kommentarer:

  1. tänk satt på datorn å sku byri skåd om tröjon byri syns na.Japp verka ti va på gang God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Det verka va ett bra tips.. men då man lär sej olika.. jag har allt "vid sidan" o kastar om stickan..så gjorde min farmor.. sen så tvinnar jag det bakom så det blir inga lååånga trådar alls..men visst är det ett oppräidas sen med alla trådar.Men tröjan blir kanon som svensken säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara lite så, att det sätt som man en gång lärt sig från början, är svårt att ändra på :)

      Radera
  3. Tack för din rara hälsning inne hos mig!
    Vad kiva blogg du har! Hit kikar jag gärna in på nytt.

    Må gott, Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va trevligt att du kikade in!
      Och du är så välkommen åter!

      Radera
  4. Jodå ... tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, måste genast pröva. Jag har i alla år lagt ner mycket tid på trassel,
    man lär så länge man lever.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lycka till med stickningen :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...