29 dec. 2013

Recept på Tacogratäng.


Hej på Er!!
Hoppas att ni alla haft en riktigt strålande jul.
Ett stort Tack för era fina julhälsningar här på bloggen!
Själva har vi levt i en lugn och skön julbubbla.... som bl.a bestått av julklappar, umgås med släkten, passlit mycket julmat......och maaassor med choklad!

¤¤¤¤¤

Idag tänkte jag faktiskt bjuda på ett recept på Tacogratäng om det nu är någon som orkar tänka på mat så här strax efter jul. 
Själv brukar jag tänka när jag stiger upp från julbordet
 att nu behöver vi säkert inte äta på en vecka...
men det har nog visat sig att inte håller mättnaden i sig speciellt länge
 för minsann har det inte varit samma fart på kastrullerna här de senaste dagarna som det annars är.


Taco och tortillas är något som är väldigt populärt i vårt hus. Och helst borde det finnas på menyn varje helg.
Så ofta blir det nu ändå inte att vi äter denna rätt...men nog är det ofta.
Förra gången valde jag att göra en annorlunda variant av det "traditionella" och det blev mycket omtyckt!

Receptet hittade jag i en gammal Kuriren.


Tex-mex gratäng  4-6 port.

2 gula lökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, skalade och hackade
800 g nötfärs
1 påse tacokryddmix
1 burk krossade tomater 500 g
1 burk tacosås 230 g
500 gram creme fraiche
2 dl riven ost t.ex gräddost
4 tomater
nachochips

Fräs lök, vitlök och köttfärs tills det fått fin färg.
Tillsätt kryddmix, tacosås och krossade tomater.
Sjud några minuter.
Fördela blandningen i bottnen på en ugnsform.
Blanda creme fraiche och ost och bred ett jämnt lager över köttfärsen.
Gratinera i ca. 20 minuter i 225 grader.
Tärna tomaterna och strö ut dem ovapå.
Stick ner nachochips.
Servera med en grönsallad och flera nachochips.

Min gratäng gjorde jag på 1,2 kg maletkött. 
En del av creme fraichen bytte jag ut mot turkisk yoghurt och det funkade också bra. 




4 kommentarer:

  1. mums.mums he låter nou gott.herregud man ji hungro heila tidin .ja trour ju meir man äter desto hungruan var man .God fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men just så er e´. Mytchi vill ha meir ;)
      God fortsättning!

      Radera
  2. Tavck för receptet! Har lagt det till mina favoriter :)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. GOTT NYTT ÅR TILL ER. d....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...