20 dec. 2013

Recept på pepparkakor


Hej på Er! 

Fyra ynka nätter kvar till jul och det sista finliret börjar säkert vara på gång i många hem.

Troligtvis är det många av er som har årets pepparkakor färdigbakade.
Men eftersom jag äntligen hittat det perfekta pepparkaksreceptet så väljer jag att lägga upp det hit.
Om inte annat så kommer det ju flera jular.
Och vem sa he man bara kan bak pipakakona po jul.


Ifjol bakade jag pepparkakor efter det här receptet första gången.
Då hittade jag receptet på en finsk sida och där gick dom under namnet Kukkolan piparkakut.


Pepparkakor

4,5 dl socker
3 ägg
400 g smör
1 dl sirap
5 tsk kardemumma (eller
1,5 tsk kanel
1,5 tsk nejlika
1,5 ingefära)
3 tsk salt
3 dl potatismjöl
9 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker till skum.
Tillsätt det smälta och avsvalnade smöret och sirapen.
Tillsätt övriga ingredienser som blandats med mjölet.
Låt degen stå i kylskåp över natten.
Baka ut till tunna pepparkakor 
och grädda i 200-225 grader i ca 4 minuter.

(Jag valde att lägga de övriga kryddorna i stället för kardemumma.)


Pojkarna önskar hårt att vi skall göra en sats med deg till.
 Och egentligen borde jag väl göra det
 för det blev sist och slutligen inte så många pepparkakor
 av den första satsen. 
Det var nämligen någon som hade varit och knaprat av degen, 
"elo ståojiti e väl meir sant".
För pojkarnas del skulle det säkert räcka med att bara göra degen;)


1 kommentar:

  1. haha he va riktit ti äta deijin fö han e nou goud.Ja ha köpt frusi pepakaksdeg men he sir ut som an sku lämn i frysin.GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR till er

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...