13 dec. 2013

Lucia med följe

Go´kväll denna Luciadagsafton!


Dagen har vi ägnat åt julklappsinköp i Seinäjoki och 
senare pepparkaksbakning. 
Så nu har vi en härlig doft av pepparkaka som sprider sig i hela huset. Och pepparkakssmulor....sprider sig i lika stor del av huset :)

Inte en endaste levande lucia har jag sett. 
Så när jag kom hem plockade jag fram luciatåget som jag hade i mitt julskåp.
Och genast fick jag lite Luciastämning :)


För många år sedan tillverkade  jag ett stort gäng av dessa figurer.
Svärfar svarvade till kropparna och jag målade och klädde dom små.
Minns att hela halva släkten fick varsitt följe det året.


Lite skamfilade har dom blivit med åren, av att bli upp och nerpackade i lådor.





 Ska jag vara ärlig så har dessa figurer inte fått komma fram alls på många år. Och nu vet jag inte riktigt varför, för jag måste ju erkänna att lite söta är dom väl.

Och den yngste tyckte ju att det var skoj att tända ljusen i kronan åt Lucian.



1 kommentar:

  1. Visst va de fina..va härligt att ha gjort dem själv också.. Jag har en Lucia som är från -98..Men har även haft en trälucia..men var den finns vet jag inte..ha de bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...