10 dec. 2013

Hembakat Rågbröd

Hej på er! 

Hur har ni det mitt i julstöket?
Inte alltför mycket stress väl. Här tar vi det väldigt lugnt. 
En liten stjärna här och en lite stjärna där....och snart är det jul :)

Den här gången tänkte jag bjuda er på ett riktigt, riktigt gott rågbröd.
Det här är ett recept som har gått i släkten i många generationer från min mammas sida.


 Jag har minnen från barndomen när jag ibland kunde vakna upp till doften av nygräddat rågbröd. Då hade mamma satt i gång brödbaket så tidigt på morgonen så vi hann få en skiva nygräddat bröd innan vi for till skolan. Oj, oj så gott he va!

Och om det är någon gång som jag har riktigt "leidon" av att hålla mig till glutenfritt, så är det just när jag har det här brödet under näsan. Aahh, så frestande det skulle va att ta en tugga.


Varsågod här kommer receptet.

 Rågbröd

1 liter fettfri mjölk
1 liter vatten
3-4 påsar torrjäst
2 ägg
1 dl sirap
100 g smör
8 tsk salt
1 kg rågmjöl
ca. 1 kg semlemjöl
ca. 1 kg jästbrödsvetemjöl

Blanda till en vanlig jäsdeg. 
Låt jäsa i 40 minuter.
Dela upp degen i bitar. Baka ut till bröd och låt jäsa en stund till.
Grädda i 275-300 grader ca. 3-5 minuter.



8 kommentarer:

  1. tackar för det receptet, skall se om jag hinner baka dem före jul..annars får det bli efter jul, man skall ju äta då också.. hoho..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, äta skall vi ju göra alla dagar...:)

      Radera
  2. Har aldrig vågat prova på att baka rågbröd ... men
    nu verkar det så enkelt med ditt recept framför mig!
    Får se ...
    Ha en finfin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du skall ta och ställa till med brödbak....
      Och en riktigt fin dag till dig me´!

      Radera
  3. äntligen byr e kom na recept.å it bara handarbeite.Hahaa måsst nou prouv ja har ju et anat rågbrös recept.Ha e bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ha du vänta på na recept. Du sku ha skriva he så sko he ha komi förr. Har en heil deil bakas som int ja ha blogga om men jag visst int om nain va na intressera åv e ;)
      Ha det så gott du me´!

      Radera
  4. Va glad jag blev tå jag läst de här e je nästan så e had falli i glömska.Ni ska ha det bra där alla i halkon mommo.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...