30 nov. 2013

Tavlor av gamla tidningspärmar.

God lillajulafton på er.

Någon av er kanske minns det här inlägget från vår källartrapprenovering.
 Igår kom äntligen tavlorna på plats, som jag redan vid renoveringen hade i tanke att skulle upp på väggen. Ibland tar det oääääändligt lång tid att få saker gjorda, men ack så mycket roligare sen när det väl blir av.


 Jag är helt förälskad i pärmarna från gamla veckotidningar.
Dessa kom jag över på en auktion för ett antal år sedan. Betalade ca 2 euro för typ hundra tidningar. Behövde inte ens slåss om dem för inte en enda kotte förutom jag bjöd på dem.
Va i härrans värd ska on me dem de´, va e säkert nain som tänkt.
Men oj va ja va nöjd :)

 Dom här två bilderna är som tagna hos oss ;)



 Tidningarna är från åren -60-65.


 Tror ni att någon kommer att rama in tidningspärmar från dagsdatum om si sådär 40-50 år......nja, tveksamt.


 Riktigt svårt att få till ett någorlunda bra ljus på bilderna, så håll till godo.

14 kommentarer:

  1. O´ja visst minns jag dom!
    Vilken skicklig tecknare/målare tänkte jag redan då!
    Riktigt fint!
    Skön advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det så, riktiga konstverk allihopa!

      Radera
  2. de va fina!!! Men om du köpte 100 för 2 euro kanske du säljer en några för en större slant?..skulle va fint att ha på väggen.Tror inte nån sätter opp dagens tidningar..för de är inte så fina som de på 60 talet...ha en bra söndag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redan gjort, plockade ur guldkornen och sålde resten :)

      Radera
  3. Oj vad fint och personligt det blev! :) Riktigt charmiga tidningsomslag.

    Jag har lagt vantarna på en bunt gamla "Husmodern" från 40-talet och framåt som jag planerar att rama in, men det där med att gå från planeringsstadiet till själva utförandet tar ju alltid så länge. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tiden mellan planering och utförande, den kan va oääändligt lång. Det känner vi till ;)

      Radera
  4. Ja du, de där bilderna gjorde mig lite nostalgisk. I början på 60-talet satt min småkusin och jag och klistrade ihop hus och slott som fanns att klippa ut och klistra i dessa tidningar. Eftersom vi var hemma hos småkusinens mormor så hade vi en väldig brist på lim så kan du gissa vad hon bjöd ut åt oss, jo kokt potatis. Visst de klibbade en del men inte höll de ihop. Hon tyckte väl att man tager vad man haver, huvudsaken vi hade något att göra.
    Således en nästan stenålders historia beträffande dina tidningar.
    Jag vill också säga att du gjorde ett klipp när du fick köpa dessa, de kom säkert till ett "gott hem".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du delar med dig av dina minnen :)
      Lite intressant det där med kokt potatis, men jag kan nästan förstå att det inte var någon höjdare som lim ;)

      Radera
  5. he va nou bussit God fortsättning

    SvaraRadera
  6. Alldeles ljuvliga! Ibland fyndar man verkliga skatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja ett riktigt fynd var det!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...